Scandic lanserar långsiktig hållbarhetslänkad finansiering

Scandic har genomfört en refinansiering av bolagets kreditfaciliteter med en grupp av banker. Genom refinansieringen säkerställer bolaget en robust, flexibel och långsiktig finansiering anpassad till koncernens tillväxtstrategi och starka finansiella position.

Kreditfaciliteten uppgår till 3 250 MSEK med möjlighet att utökas till 3 750 MSEK efter överenskommelse med långivarna. Det nya avtalet träder i kraft den 1 juli 2024 och löper på tre år med möjlighet till att förlängas med två år. Finansieringen är hållbarhetslänkad med koppling till Scandics övergripande hållbarhetsstrategi och särskilda målsättningar.

-  Scandic har återhämtat sig väl från pandemin och har idag en ambitiös tillväxtplan och en stark finansiell position. Det är därför glädjande att vi nu säkerställt en långsiktigt finansiering som stödjer detta och som dessutom innebär lägre finansieringskostnader. Finansieringen kan även hantera alla scenarier kring den konvertibla obligationen som löper ut i oktober, säger Pär Christiansen, ekonomi- och finansdirektör på Scandic Hotels Group.

Nordea Bank Abp, filial i Sverige agerade som agent och dokumentationsagent. DNB Markets, en del av DNB Bank ASA, Sweden Branch och Nordea Bank Abp, filial i Sverige agerade som hållbarhetskoordinatorer. DNB Sweden AB, Nordea Bank Abp, filial i Sverige och Aktiebolaget Svensk Exportkredit (publ) agerade som långivare i finansieringen.

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com