Scandic rankas allt högre som hållbart varumärke i Sustainable Brand Index

Nu har samtliga resultat för årets Sustainable Brand Index offentliggjorts, där framgår det att Scandic klättrar högre upp i rankingen av hållbara varumärken i samtliga länder där Scandic har verksamhet. Högsta ranking uppnådde Scandic i Sverige och utsågs till det bästa hotellföretaget inom hållbarhet för nionde året i rad. Till grund för rankingen ligger konsumenternas bedömning av Scandics arbete för att nå de globala hållbarhetsmålen.

- Vi är så stolta över att se en ökning i alla länder, framgången är tack vare våra 18 000 medarbetare som varje dag driver vårt hållbarhetsarbete. Vi genomförde många positiva satsningar förra året som vi lyckades nå ut med brett och vår placering i år visar att de konsumenter som mottagit budskapet har i stor utsträckning bedömt det som positivt. Det här ger oss en extra energi att öka ännu mer till nästa år, säger Vanessa Butani, ansvarig för hållbarhet på Scandic.

Under 2018 lanserade Scandic en rad hållbarhetsinitiativ som började med en Sustainability Hackathon där samtliga medarbetare var med och tog fram idéer för att göra Scandic ännu mer hållbart. Det togs även bland annat beslut om att ta bort alla sugrör, drinkpinnar och kaffelock av plast, servera en växtbaserad burgare, välja bort ägg från burhöns och bli medlem i International Tourism Partnership.

- Utöver dessa hållbarhetsinitiativ arbetar Scandic sedan 2015 med FN:s globala hållbarhetsmål och där har vi som exempel fokus på att skapa mindre matavfall genom att tänka igenom kedjan hela vägen från inköp till lagning till servering, vilket har lett till att vi genom partnerskap med organisationer som Too Good To Go och Karma kunnat rädda över 150 000 portioner mat från att kastas. Hållbarhet har alltid varit viktigt för oss och kommer alltid vara det, avslutar Vanessa.

Placeringen i samtliga länder är följande:
Sverige: plats 18 (22) av 355 varumärken
Danmark: plats 45 (57) av 219 varumärken
Finland: plats 45 (59) av 174 varumärken
Norge: plats 14 (15) av 233 varumärken

Så här görs studien
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2019 har totalt cirka 50 000 respondenter intervjuats. 18 600 i Sverige, 7 700 i Norge, 7 400 i Danmark, 10 300 i Finland och 6 000 i Nederländerna. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under november 2018-januari 2019 samt februari-mars 2019 (uppdelat på kvantitativa och kvalitativa studier). Läs mer: www.sb-insight.com

För mer information, kontakta:
Anna-Klara Lindholm, PR Manager, Scandic Hotels Group
E-post: