Scandic stärker positionen i Helsingfors med två nya hotell

Scandic Hotels har tecknat ett långsiktigt hyresavtal med fastighetsägaren Projekti GH Oy om två hotell med totalt 459 rum i den världsunika multi- och eventarenan Garden Helsinki i Helsingfors, Finland. Hyresavtalet avser ett Scandic Go med 232 rum, samt ett Scandic med 227 rum och förväntas öppna 2028. De nya hotellen etableras på en av bolagets nyckeldestinationer där Scandic ser en växande efterfrågan från affärs- och fritidsresenärer.

Scandic blir genom de två hotellen, exklusiv hotelloperatör i Garden Helsinki, ett av Finlands största stadsutvecklingsprojekt två kilometer från Helsingfors stadskärna. Här byggs en världsunik multi- och eventarena i Töölödistriktet som blir en destination för sport, underhållning, restauranger, kontor och lägenheter. Med närhet till stadskärna och flertalet omkringliggande sevärdheter finns en växande efterfrågan på hotellnätter året om, från både affärs- och fritidsresenärer.

- Vi har en hög aktivitet i Scandic och fortsätter stärka vår position på attraktiva nyckeldestinationer där vi ser en mycket stor framtidspotential. Helsingforsregionen förväntas årligen generera cirka fem miljoner övernattningar från 2026, därav är etableringen av två hotell en viktig milstolpe i vår tillväxtstrategi. Det är glädjande att även presentera vårt första Scandic Go på den finska marknaden, Scandics varumärke i det snabbväxande ekonomisegmentet, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels Group.

Garden Helsinki kommer att bli en destination för underhållning inomhus och förväntas skapa evenemang av nationell och internationell toppklass. Hotellen är en integrerad del av Garden Helsinki och kommer ligga i samma byggnad vilket skapar betydande stordriftsfördelar. Scandic Go erbjuder yteffektiva hotellrum med smarta förvaringsmöjligheter till ett bra pris. Scandichotellet kommer primärt bestå av dubbel- och familjerum, ha en mötesyta för cirka 250 personer samt en effektiv bar och restaurangdel.

- Jag ser fram emot att tillsammans med Projekti GH Oy och med mina kollegor i den finska organisationen, öppna både Scandic och Scandic Go i Garden Helsinki. Hotellen är viktiga tillskott i Töölödistriktet och för den nya event- och multiarenan. I Garden Helsinki kommer vi som exklusiv hotelloperatör erbjuda två hotell med totalt 459 hotellrum under ett och samma tak, oavsett om våra gäster söker en fullserviceupplevelse eller en vistelse vars fokus är att uppleva staden eller ett evenemang i området, säger Laura Tarkka, landschef för Scandic Hotels i Finland.

Scandic kommer att miljöcertifiera hotelldriften för båda hotellen med Svanen, Nordens officiella miljömärkning. Fastighetsägaren kommer att uppföra hotellen med hållbarhet i fokus och fastigheten certifieras enligt LEED eller BREEAM, internationellt erkända miljöcertifieringssystem.

- Visionen för Garden Helsinki är den ultimata kund- och gästupplevelsen. Scandic kommer att tillföra projektet en bred kunskap om framtidens kunder, samt förståelse för event- och resebranschen. Jag vill ta tillfället i akt att tacka Scandic och Finesco för samarbetet och stöd under denna process, säger Timo Everi, Styrelseordförande för Projekti GH Oy.

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
Email: oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Snabbfakta

Citat

Vi har en hög aktivitet i Scandic och fortsätter stärka vår position på attraktiva nyckeldestinationer där vi ser en mycket stor framtidspotential. Helsingforsregionen förväntas årligen generera cirka fem miljoner övernattningar från 2026, därav är etableringen av två hotell en viktig milstolpe i vår tillväxtstrategi. Det är glädjande att även presentera vårt första Scandic Go på den finska marknaden, Scandics varumärke i det snabbväxande ekonomisegmentet.
Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels Group
Jag ser fram emot att tillsammans med Projekti GH Oy och med mina kollegor i den finska organisationen, öppna både Scandic och Scandic Go i Garden Helsinki. Hotellen är viktiga tillskott i Töölödistriktet och för den nya event- och multiarenan. I Garden Helsinki kommer vi som exklusiv hotelloperatör erbjuda två hotell med totalt 459 hotellrum under ett och samma tak, oavsett om våra gäster söker en fullserviceupplevelse eller en vistelse vars fokus är att uppleva staden eller ett evenemang i området.
Laura Tarkka, landschef för Scandic Hotels i Finland
Visionen för Garden Helsinki är den ultimata kund- och konstupplevelsen. Scandic kommer att tillföra projektet en bred kunskap om framtidens kunder, samt förståelse för event- och resebranschen. Jag vill ta tillfället i akt att tacka Scandic och Finesco för samarbetet och stöd under denna process.
Timo Everi, Styrelseordförande för Projekti GH Oy