Scandic utnämner Malin Selander till ny kommunikationsdirektör

Malin Selander har rekryterats till tjänsten som ny kommunikationsdirektör för Scandic Hotels Group. Hon kommer att ansvara för bolagets externa och interna kommunikationsarbete och kommer närmast från en roll som VP Communications på Telia Sverige.

Malin Selander har sedan tidigare en lång och bred erfarenhet av seniora ledarroller inom kommunikation i nordiska storbolag, bland annat på SAS, Tele2 Sverige samt SATS Group. Under de senaste åren har hon varit ansvarig för Telia Sveriges kommunikationsavdelning med fokus på proaktiva, kommersiellt drivande kommunikationsstrategier och förändringsprocesser.

- Med ett starkt momentum i bolaget är jag glad att välkomna Malin till Scandic. Hon är en etablerad ledare med bred erfarenhet från välkända kommersiellt framåtdrivande bolag och hon kommer att bli en tillgång i Scandics tillväxtresa, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group.

- Det ska bli oerhört spännande att få jobba med Nordens starkaste hotellvarumärke. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Scandics kommunikation, både internt som externt, och bidra till att stärka Scandics varumärke och kultur ytterligare. Det är med stort engagemang och energi som jag tar mig an arbetet, säger Malin Selander, kommunikationsdirektör på Scandic Hotels Group.

Malin tillträder tjänsten efter nuvarande kommunikationsdirektör Elin Westin, som efter sju år i Scandic valt att lämna bolaget.

- Elin har under sina år på Scandic varit en nyckelspelare i att etablera en strategisk kommunikativ position i Norden och norra Europa. Hon har byggt en högpresterande organisation som under hennes ledning spelat en viktig roll i att driva vår tillväxtagenda, hållbarhetsarbete och företagskultur. Jag vill rikta ett varmt tack till Elin för värdefulla bidrag under dessa år och önskar henne all lycka i framtiden, avslutar Jens Mathiesen.

Malin tillträdde som kommunikationsdirektör för Scandic Hotels Group den 1 september, 2023.

Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Snabbfakta

Citat

Med ett starkt momentum i bolaget är jag glad att välkomna Malin till Scandic. Hon är en etablerad ledare med bred erfarenhet från välkända kommersiellt framåtdrivande bolag och hon kommer att bli en tillgång i Scandics tillväxtresa.
Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group
Det ska bli oerhört spännande att få jobba med Nordens starkaste hotellvarumärke. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Scandics kommunikation, både internt som externt, och bidra till att stärka Scandics varumärke och kultur ytterligare. Det är med stort engagemang och energi som jag tar mig an arbetet.
Malin Selander, kommunikationsdirektör på Scandic Hotels Group
Elin har under sina år på Scandic varit en nyckelspelare i att etablera en strategisk kommunikativ position i Norden och norra Europa. Hon har byggt en högpresterande organisation som under hennes ledning spelat en viktig roll i att driva vår tillväxtagenda, hållbarhetsarbete och företagskultur. Jag vill rikta ett varmt tack till Elin för värdefulla bidrag under dessa år och önskar henne all lycka i framtiden.
Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group