Scandics delårsrapport andra kvartalet 2024 – Förbättrat resultat och bra bokningsläge

Sammanfattning andra kvartalet, 1 april – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 3,1 procent till 5 871 MSEK (5 693). Årets påsk inträffade i mars varför kvartalet inte är fullt jämförbart med andra kvartalet 2023. Kalendereffekter bedöms ha påverkat nettoomsättningen positivt med 2-3%.
  • Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 64,0 procent (63,0).
  • Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 871 SEK (828).
  • Rörelseresultatet uppgick till 927 (833).
  • Justerat EBITDA uppgick till 841 MSEK (772).
  • Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 2,00 SEK (1,84).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 463 MSEK (664).
  • Räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA uppgick till 0,7 ggr LTM (0,3 ggr exkluderat konvertibellånet).

Sammanfattning andra kvartalet, 1 januari – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 0,7 procent till 10 290 MSEK (10 218).
  • Genomsnittlig beläggningsgrad uppgick till 58,0 procent (58,3).
  • Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 745 SEK (728).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 053 (1 032).
  • Justerat EBITDA uppgick till 874 MSEK (942).
  • Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 1,07 SEK (1,18).
  • Fritt kassaflöde uppgick till -270 MSEK (306).

Händelser under perioden

• Konvertibler om totalt 215,0 MSEK förtidskonverterades, vilket innebar att antalet aktier ökade med 4 958 244.

Händelser efter balansdagen

• Den 4 juli tecknades avtal för ett nytt Scandic Go i Göteborg med 176 rum och ett nytt Scandic Go i Umeå med 100 rum.
  • Den 1 juli tecknades avtal för en hållbarhetslänkad och långsiktig finansiering. Genom refinansieringen säkerställer Scandic en robust och flexibel finansiering anpassad till bolagets tillväxtstrategi och starka finansiella position.
  • Konvertibler om totalt 315,1 MSEK förtidskonverterades, vilket innebar att antalet aktier ökade med 7 226 712.

VD KOMMENTAR

”Scandic levererar ett bra kvartal med förbättrat resultat och högre lönsamhet. Vi håller ett högt tempo för att växa hotellportföljen och för att stärka oss ännu mer kommersiellt.  Bokningsläget är bra, i linje med i fjol och med ett mer stabiliserat ekonomiskt klimat i Norden ser vi positivt på marknadsutvecklingen.”

Scandic levererar ett bra kvartal där vi förbättrar resultatet och håller ett högt tempo för att växa hotellportföljen och driva på den kommersiella utvecklingen. Implementeringen av Oracle Hospitality Cloud på alla hotell blev klar innan sommaren och det pågår flera spännande förbättringar och initiativ för vårt lojalitetsprogram samt vår webb och app vilket kommer skapa ytterligare värde för gästerna.

Scandic Go fortsätter att expandera enligt plan, och efter kvartalets slut tecknade vi avtal för två nya hotell i Sverige. I Göteborg kommer vi att öppna ett hotell med 176 rum, och i Umeå planeras ett hotell med 100 rum. Båda hotellen är konverteringar av kontorsfastigheter med planerad öppning 2026. Sentimentet bland fastighetsägare har blivit bättre och intresset är särskilt stort för konverteringar av kontorsfastigheter, vilket passar varumärket Scandic Go väl. I början av juni återöppnade vi Scandic Södra Kajen med 323 rum i Värtahamnen i Stockholm. Värtahamnen är ett av Stockholms största stadsutvecklingsprojekt och hotellet har genomgått en omfattande renovering och byggts ut för att tillgodose högre efterfrågan. Förberedelserna inför öppningen av vårt andra Scandic Go-hotell pågår för fullt. Hotellet öppnar i början av oktober, ligger centralt på Kungsholmen i Stockholm och har 234 rum.

Marknadsutvecklingen var stabil med god efterfrågan och något högreprisnivåer. Lägre inflation och sannolikt passerade räntetoppar skapar mer förutsägbarhet för hushåll och företag som fortsätter prioritera upplevelser, resande och möten. Tillväxten i kvartalet påverkades positivt av den tidiga påsken jämfört med i fjol och justerat för kalendereffekter var tillväxten marginellt positivt. Utvecklingen i Finland påverkades av en strejk under inledningen av april. Dessutom mötte Finland ett svårt jämförelsekvartal med hockey-VM under maj månad i fjol. Efterfrågan i Sverige stöttades av event som Taylor Swift i Stockholm samt Eurovision i Malmö, men påverkades även av en svag eventkalender och ett ökat utbud av hotellrum i Göteborg. I Norge var utvecklingen god även om efterfrågan från möten och event var något lägre jämfört med i fjol. Med det sagt ser bokningsläget bra ut i Norge för både fritids- och affärsresenärer.

Jag är nöjd med resultatutvecklingen och även med en högre utvecklingstakt jämfört med i fjol förbättrades justerat EBITDA till 841 (772) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om 14,3 (13,6) procent. Den högre lönsamheten är främst ett resultat av att vi håller god kostnadskontroll och att vi har blivit ännu mer effektiva.

Det är glädjande att vi nu har refinansierat våra lån och säkerställt en långsiktig finansiering som speglar våra tillväxtambitioner och starka finansiella position. Finansieringen är hållbarhetslänkad, löper över tre år (med möjlighet till att förlänga två år) och ger oss en ännu större flexibilitet för att hantera alla scenarier med konvertibellånet som löper ut i oktober. Per rapportdatum har cirka 532 MSEK av konvertibellånet förtidskonverterats och inkluderat återköpet i fjol är det kvarvarande lånet på cirka 678 MSEK.

Baserat på bokningsläget tror vi på en fortsatt bra sommar och start på mötessäsongen i höst. För det tredje kvartalet förväntar vi oss en beläggningsgrad i linje med i fjol till något högre prisnivåer. Hushållens efterfrågan på resor och nöjen är hög och ett mer stabiliserat ekonomiskt klimat i Norden bäddar för en fortsatt god utveckling för hotellmarknaden.

Jens Mathiesen
Vd & koncernchef

Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024, kl. 07.30 CEST.

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Scandic Hotels Group bjuder in till en webbsänd presentation av delårsrapporten för det andra kvartalet 2024 kl. 09.00 CEST den 17 juli 2024. Rapporten offentliggörs kl. 07.30 CEST samma dag.

Scandics vd & koncernchef Jens Mathiesen presenterar rapporten tillsammans med CFO Pär Christiansen i en webbsändning och telefonkonferens. Presentationen är på engelska.

Tid: Onsdag, 17 juli 2024, kl. 09.00 CEST.

Plats: Webbsändning och telefonkonferens.

Telefonnummer: Uppringningsnummer till telefonkonferensen erhålls genom registrering på länk nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att komma åt konferensen.

Registrering: Klicka här för registrering

Webbsändning: Scandics delårsrapport andra kvartalet 2024

Registrera och ring gärna in fem minuter innan start. Delårsrapport, presentation och webbsändning tillgängliggörs på www.scandichotelsgroup.com.

Välkommen att lyssna in och ställa frågor.