Amerikansk mammografiklinik satsar på IT-system från Sectra

High Resolution Women’s Imaging, en ny mammografiklinik i Albuquerque, New Mexico, har investerat i system för hantering och arkivering av digitala bilder (PACS) från det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra.

High Resolution Women’s Imaging öppnar i maj och har satsat totalt 6 miljoner dollar på att skapa ett toppmodernt center för bröstundersökningar. Kliniken är utrustad med den senaste och mest avancerade tekniken för bland annat digital mammografi, ultraljud, magnetröntgen och biopsi.

– Att framstående amerikanska mammografikliniker väljer att förlita sig på våra lösningar är ett resultat av vår fokusering på att underlätta radiologernas dagliga arbete, säger John Goble, VD för Sectra i Nordamerika.

Sectras lösning underlättar överföring och hantering av bilder från alla de olika röntgenapparaterna vid kliniken. Det betyder att radiologerna på High Resolution Women’s Imaging kommer att kunna granska alla typer av bröstbilder på ett säkert och effektivt sätt.

– Sectras lösning passar perfekt för vårt komplexa arbetsflöde. Jag kan enkelt granska och hantera bilder från alla typer av undersökningar vid en och samma arbetsstation, säger Doktor Wood. Systemet kan successivt utökas i takt med att vår verksamhet växer och nya tekniker introduceras, tillägger Doktor Wood.