Ängelholms Sjukhus beställer digitalisering av röntgenverksamheten från Sectra

Ängelholms Sjukhus beställer digitalisering av röntgenverksamheten från Sectra Medicinteknik- och IT-företaget Sectra har tecknat avtal med Ängelholms Sjukhus AB avseende digitalisering av röntgenverksamheten. Beställningen omfattar Sectras system för bildgranskning och arkivering (PACS) till ett värde av cirka 9,9 Mkr. Ängelholms Sjukhus AB använder sedan tidigare Sectras system för radiologisk informationshantering (RIS) och avser nu att digitalisera hela röntgenverksamheten. Det nya PACS-systemet kommer att installeras under våren 2002. - Vi valde Sectras lösning eftersom den har mycket hög kvalitet och att vi har förtroende för medarbetarna i företaget, säger Eva Bjärtun, verksamhetschef på röntgenavdelningen i Ängelholm. Ytterligare anledning till vårt val av Sectra är att de erbjuder en helhetslösning för PACS och RIS samt att vi som slutanvändare kan vara med och påverka vidareutvecklingen av systemet. - Vi är mycket glada över att få förtroendet att leverera PACS till Ängelholms Sjukhus AB, säger Herbert Grill, säljchef på Sectra Imtec AB. Det visar på att våra existerande kunder är nöjda med Sectra som leverantör. Genom att våra system utvecklas i nära samarbete med slutanvändarna uppfyller vi kundernas krav på kvalitet, prestanda och användarvänlighet. Sectra är ett av världens ledande företag inom IT-system för digital röntgen och företagets medicinska system finns installerade över hela världen. Med hjälp av Sectras system arbetar många sjukhus idag helt utan röntgenfilm. Sectra har störst andel installationer i Sverige, som är det land som kommit längst i övergången till digital röntgen, och i USA (via partners). Sectras system återfinns också i bl a Tyskland, Norge, Finland, England, Italien, Spanien och Holland. [REMOVED GRAPHICS] För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705-23 52 27, to-kro@sectra.se Helena Johansson, Informationsansvarig Sectra AB, 013-23 52 04, helena.johansson@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 195. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/01/20011101BIT00640/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/01/20011101BIT00640/bit0002.pdf