Ansedd brittisk mammografiklinik väljer Sectra MicroDose: “Vi har ökat effektiviteten i vår screeningverksamhet avsevärt”

Warwickshire, Solihull & Coventry Breast Screening Service (WSCBSS), som installerade sitt första Sectra MicroDose-system redan 2005, har nu investerat i ytterligare två mammografisystem från Sectra.

WSCBSS ingår i Storbrittaniens nationella screeningprogram och utför cirka 40 000 mammografiundersökningar varje år. Majoriteten av undersökningarna görs i tre screeningbussar som alla kommer att vara utrustade med Sectras system. Därmed blir WSCBSS en av Storbrittaniens första publika helt digitaliserade screeningenhet. - Vi har ökat effektiviteten i vår screeningverksamhet avsevärt, säger Margot Wheation, screeningansvarig vid WSCBSS. Utöver att stråldosen har minimerats, med fortsatt utmärkt bildkvalité, har tiden per undersökning minskat betydligt sedan vi installerade vårt första MicroDose-system. Med Sectras system kan vi undersöka en kvinna var femte minut vilket gör att vi klarar vårt screeningschema. Nu kommer åldersintervallet för screening att öka och med två nya MicroDose-systemen har vi kapacitet att klara den 20 % -iga ökningen av undersökningar som detta innebär. “WSCBSS är väl ansedda och deras beslut att investera i ytterligare MicroDose-system är ett kvitto på att vi kan möta de höga krav som ställs inom mammografiscreening, säger Neil Emery, affärsansvarig för Sectras mammografiverksamhet i Storbritannien och Irland. Våra kunder behöver inte heller investera i specialbyggda bussar eftersom vårt system är anpassat för de bussar de redan använder. WSCBSS använder Sectras helhetslösning som omfattar mammografisystemet Sectra MicroDose Mammography och Sectras system för hantering och lagring av digitala bröstbilder (PACS). Sectras lösning är utvecklad för effektiv mammografiscreening med en halvering av stråldosen jämfört med andra system på marknaden och med bibehållen eller bättre bildkvalité. Om WSCBSS WSCBSS startade sin screeningverksamhet 1989. Screeningprogrammet är Storbritanniens femte största och cirka 40 000 kvinnor kallas per år med ett treårsintervall. WSCBSS är också ett nationellt utbildningscenter och därmed ansvariga för all utveckling, testning och utbildning för Storbrittaniens nationella datasystem för mammografi.