Belgiska sjukhus väljer bildhanteringslösning från Sectra som publik molntjänst – vill underlätta IT-hantering och förbättra patientvård

Linköping – 1 juni, 2023 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) kommer att leverera sin helhetslösning för medicinsk bildhantering som en molntjänst, Sectra One Cloud, till de två belgiska sjukhusen AZ Sint Jan och AZ Sint Lucas. Lösningen kommer göra det möjligt för dem att dela resurser och arbetsbelastning. Dessutom kommer molntjänsten leda till kostnadsfördelar och minskad IT-belastning för sjukhusen då Sectra tar helhetsansvar för teknik, drift och support av systemet.

– Vi ser fram emot att börja arbeta tillsammans på ett mer enhetligt sätt. Sectras lösning kommer att underlätta detta med en gemensam plattform som är tätt integrerad med våra befintliga IT-system, säger Jurryt Laleeuwe, ansvarig för ICT-applikationer på AZ Sint Lucas.

– Eftersom lösningen implementeras i molnet och Sectra tar ansvaret för driften får vi dessutom mer tid till vår kärnverksamhet, tillägger Annelies Meyns, ansvarig för ICT-applikationer på AZ Sint Jan.

De två sjukhusen, som ligger i staden Brygge, kommer att använda modulerna i Sectra One Cloud för radiologi och mammografi samt multimediaarkivet Sectra VNA. Lösningen tillhandahålls av Sectra i den publika molntjänsten Microsoft Azure.

Sectras bildhanteringstjänst gör det möjligt för AZ Sint Jan och AZ Sint Lucas att på ett effektivt sätt skala upp i takt med att volymer ökar liksom att utöka användningen av tjänsten till andra medicinska specialiteter. Lösningen kommer integreras med sjukhusens befintliga IT-system, däribland deras journalsystem, vilket ger vårdteamet en fullständig patientöversikt.

Kontraktet signerades i april 2023 och sjukhusen kommer att vara de första två att använda Sectra One Cloud i Belgien.

– Jag blir stolt när jag ser att våra lösningar gör det möjligt för sjukhus att enklare och effektivare dela resurser och arbetsbelastning med varandra. Jag ser fram emot att stötta de två sjukhusens nuvarande och framtida behov och att underlätta deras viktiga arbete, säger Peter Osinga, vd, Sectra Benelux och DACH.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” tio år i rad.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Vi ser fram emot att börja arbeta tillsammans på ett mer enhetligt sätt. Sectras lösning kommer att underlätta detta med en gemensam plattform som är tätt integrerad med våra befintliga IT-system.
Jurryt Laleeuwe, ansvarig för ICT-applikationer på AZ Sint Lucas.
Eftersom lösningen implementeras i molnet och Sectra tar ansvaret för driften får vi dessutom mer tid till vår kärnverksamhet.
Annelies Meyns, ansvarig för ICT-applikationer på AZ Sint Jan.