Bolagsstämma i Sectra AB den 5 juli 2000

Bolagsstämma i Sectra AB den 5 juli 2000 Vid ordinarie bolagsstämma i Sectra AB onsdagen den 5 juli 2000 i Linköping beslutades i enlighet med styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 0,60 kronor per aktie eller sammanlagt 6.552.189 kronor. Till styrelseledamöter omvaldes Thomas Ericson, Gündor Rentsch, Torbjörn Kronander och Jan-Olof Brüer. Till revisorssuppleant nyvaldes Ivar Verner, Lindebergs Grant Thornton. - Sectra har ett bra år bakom sig och det nya året har startat mycket lovande. Den senaste tiden har företaget haft sin starkaste orderingång i företagets historia. Inom samtliga affärsområden har nyutvecklingsprojekt färdigställts vilket gör att Sectra kan erbjuda sina växande marknader konkurrenskraftiga system och produkter, sade företagets vd Jan-Olof Brüer vid sitt tal inför stämman, som besöktes av ca 90 aktieägare. Vidare bemyndigade stämman styrelsen att vid ett eller flera tillfällen för tiden fram till nästa bolagsstämma fatta beslut om nyemission om högst 1.000.000 B-aktier innebärande en ökning av aktiekapitalet om högst 2.500.000 kr. Bemyndigandet skall kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen men endast i samband med förvärv. Utspädningseffekten om hela bemyndigandet utnyttjas blir vad avser aktiekapital ca 9 % och röster ca 6 %. Bolagsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag om utgivande av konvertibla skuldförbindelser om sammanlagt nominellt högst 30 Mkr, att riktas till medarbetare i koncernen. Konverteringskursen ska motsvara 135 % av det volymviktade medeltalet av noterade betalkurser för bolagets aktie på OM Stockholmsbörsens O-lista under tiden 29 juni 2000 - 12 juli 2000. Konvertering ska kunna ske under perioden 15 maj - 14 juni 2003. Utspädningseffekten med avseende på aktiekapital blir ca 1% och röster blir ca 0,7 % vid fullteckning samt full konvertering. Stämman antog också styrelsens förslag till personaloptionsprogram för koncernens medarbetare i USA. Om samtliga personaloptioner utnyttjas fullt ut kommer anställda att förvärva aktier i bolaget till ett antal motsvarande upp till cirka 0,3 % av aktiekapitalet och 0,2 % av röstetalet. Bolagsstämman beslutade också om att genomföra en fondemission och en split genom ökning bolagets aktiekapital med 5.460.157,50 kronor till 32.760.945 kronor och därmed öka aktiens nominella belopp från 2.50 kronor till 3 kronor. Aktiespliten innebär att aktiens nominella värde sänks till 1 krona, vilket betyder att för varje gammal aktie erhålls två nya aktier. Avstämningsdag för aktiespliten fastställdes till onsdagen den 15 augusti 2000. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska medicinska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fyra länder och antalet medarbetare är 166. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/05/20000705BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/05/20000705BIT00400/bit0002.pdf