Delårsrapport för första halvåret maj - oktober 2003: Sectra förbättrar resultatet andra kvartalet Sectras vinst efter finansnetto ökade 50 procent till 24,1 Mkr (16,0) andra kvartalet verksamhetsåret 2003/2004. För första halvåret redovisar Sectra en omsättning på 213,3 Mkr (261,0) och ett resultat på 36,3 Mkr (35,7). Vinsten per aktie uppgick till 0,72 kr (0,73). - Vi rapporterar det bästa andra kvartalet i företagets historia vad avser såväl omsättning som resultat, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD på Sectra AB. - En ökad andel licensförsäljning på främst internationella marknader har förbättrat vinstmarginalen. Mer än 65 procent av vår omsättning de senaste 12 månaderna avser marknader utanför Sverige, fortsätter Jan-Olof Brüer. - Det gångna kvartalet utgör det 100:e kvartalet sedan Sectra grundades 1978. Vi kan fira Sectras 25-årsdag med att ha nått delmålet att bli marknadsledande på vår hemmamarknad. Framför oss står utmaningen att forsätta expansionen på internationella marknader, tillägger Jan-Olof Brüer. Sectras nya digitala mammografisystem Sectra MicroDose Mammography har tagits i full drift på Helsingborgs Lasarett. Efter kvartalets utgång har Sectra också sålt systemet till Klinikum Krefeld i Tyskland. - Med vårt unika digitala mammografisystem kan kvinnor som genomgår mammografiundersökningar dra fördel av den lägsta stråldosen i världen. Mammografiläkare från sjukhus runt om i världen står nu i kö för att få studera Sectra MicroDose Mammography på Helsingborgs Lasarett, fortsätter Jan-Olof Brüer. Mammografiundersökningar är den näst vanligaste av världens röntgenundersökningar. Digital teknik har länge använts för att öka effektiviteten inom röntgen och börjar nu även att ersätta filmbaserade system inom mammografiområdet. - Det finns en stor potential för vårt nya digitala mammografisystem. För att säkerställa den framtida produktförsörjningen av det unika mammografistativet som ingår som en del i Sectra MicroDose Mammography, har vi genom tecknande av konvertibla skuldebrev investerat ytterligare 85 Mkr i det delägda bolaget Mamea Imaging AB, tillägger Jan-Olof Brüer. Inom avlyssningssäkra kommunikationssystem har Sectra fått nya kunder i Finland och USA. - Vi ser ett fortsatt behov av investeringar i flexibla säkerhetslösningar hos försvar och myndigheter. Med vår spetskompetens inom kommunikationssäkerhet och kryptering kan vi hjälpa våra kunder att trygga informationssäkerheten, avslutar Jan-Olof Brüer. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectras huvudkontor ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 290. Omsättningen uppgick helåret 2002/03 till 503 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Fr o m den 1 juli noteras Sectra på Attract 40. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/09/20031209BIT20040/wkr0005.pdf Sectras halvårsrapport maj - oktober 2003