Delårsrapport för första kvartalet maj – juli 2006: Sectra ökar omsättningen och förstärker den internationella försäljningsorganisationen

Sectras nettoomsättning för första kvartalet ökade 33,8 procent till 134,9 Mkr (100,8) jämfört med motsvarande period föregående år. Vinsten efter finansnetto ökade 2,0 procent till 5,0 Mkr (4,9), vilket motsvarar en vinstmarginal på 3,7 procent (4,9). Orderingången uppgick till 98,8 (115,5).

Stigande intäkter från direktförsäljning av medicinska system i USA och färdigställande av digitaliseringen vid Karolinska Universitetssjukhuset, ett av Nordens största sjukhus, bidrog till kvartalets omsättningsökning. – Direktförsäljningen av medicinska system på marknader utanför Skandinavien har successivt ökat det senaste halvåret som ett resultat av våra pågående marknadssatsningar, säger Jan-Olof Brüer koncernchef och VD för Sectra AB. – Som vi tidigare har aviserat pågår satsningar på att bygga ut vårt internationella distributionsnät och vår serviceorgansation för att kunna tillgodose den växande efterfrågan på marknaderna för våra medicinska system. Under kvartalet har vi bland annat förstärkt vår internationella sälj- och supportorganisation med ett 10-tal nya medarbetare, säger Jan-Olof Brüer. Sectra har under kvartalet haft fortsatta försäljningsframgångar på mammografimarknaden genom beställningar från mammografikliniker i Sverige, Norge, Frankrike och Australien. FDA-ansökan I USA, världens största marknad, pågår en klinisk studie för Sectras digitala mammografisystem, Sectra MicroDose Mammography, och under första kvartalet har datainsamlingen till studien slutförts. Sectra är därmed ett steg närmare en ansökan om godkännande hos den amerikanska myndigheten FDA (Food and Drug Administration). – Att vi är klara med datainsamlingen i den kliniska studien innebär att vi har passerat en viktig milstolpe på vägen mot ett godkännande att sälja Sectra MicroDose Mammography i USA, säger Jan-Olof Brüer. Nu pågår en analys av resultaten från studien och när den är avslutad kommer vi att lämna in en formell ansökan, avslutar Jan-Olof Brüer.