Delårsrapport Sectra AB (publ)

Delårsrapport Sectra AB (publ) för perioden maj 1999 - januari 2000 Perioden i korthet (maj 98 - januari 99 inom parentes) * Omsättningen för niomånadersperioden ökade med 23 procent till 137,5 MSEK (111,5). * Resultatet före skatt ökade med 29 procent till 6,2 MSEK (4,8). * Vinsten per aktie uppgick till 0,40 SEK (0,34). * Orderingången uppgick till 147,2 MSEK varav 21,8 MSEK under tredje kvartalet. Viktiga händelser under tredje kvartalet * Sectra erhöll första beställningen från civila marknaden på Sectra Tiger, Sectras avlyssningssäkra mobiltelefon. * Sectra fullföljde förvärvet av RadiSoft AB som tillverkar radiologiska informationssystem. * Sectra erhöll en strategisk beställning inom financial mobile networking från en schweizisk nätverksoperatör. * Sectra gick in som delägare i Mamea Imaging AB. Bolaget utvecklar digitala röntgensensorer som kombinerar mycket hög bildkvalitet med minimal strålningsdos för patienterna. * Sectra tilldelades Elektronikpriset 1999 av tidningen Elektronik i Norden. Viktig händelse efter periodens utgång * Sjätte AP-fonden förstärkte företagets ägarbild genom köp av Sectra aktier. Sectra har traditionellt en säsongsvariation som innebär att verksamhetsår inleds med låg omsättning. Huvuddelen av fakturering och resultatinhämt- ning sker oftast under vårmånaderna. Detta mönster har varit gällande de senaste fem verksamhetsåren. Sectras verksamhet Sectra AB har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssnings- säkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra arbetar till- sammans med kunderna i respektive marknad för att utveckla kommersiellt starka produkter med hög teknisk kvalitet och stor användarvänlighet. Sectra är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista sedan den 3 mars 1999. Marknad och produktutveckling Verksamheten under tredje kvartalet har på medicinsidan präglats av pågående upphandlingar. USA-marknaden har visat positivt intresse för Sectras nya generation av PACS-system som premiärvisades på röntgenteknikmässan RSNA i Chicago i början på december. Förhandlingar pågår med flera stora sjukhus i USA via Sectras samarbetspartner Philips Medical Systems. Inom området digitala radiosystem har Sectra erhållit strategiskt viktiga order för målet att delta i uppbyggnaden av mobile networking i Europa. Det schweiziska finansföretaget Oceantrade S.A. har beställt 2000 st Sectra Fortuner, en avancerad portabel informationsterminal baserad på DARC-teknik. Som en följd av denna order har den nationella schweiziska nätverksoperatören SRG/SSR beställt mobile networking infrastruktur för att kunna sända ut informationen över det schweiziska FM-nätet. På kommunikationssidan har företagets avlyssningssäkra GSM-telefon Sectra Tiger tagit ett första viktigt steg in på den civila marknaden. Flera avtal har tecknats, bl a med Saab Dynamics. Bearbetning pågår av den svenska och den internationella marknaden för Sectra Tiger, både vad gäller den civila och den militära versionen. Omsättning och resultat Nettoomsättningen för rapportperioden ökade med 23 procent till 137,5 MSEK (111,5). Koncernens resultat för niomånadersperioden uppgick till 6,2 MSEK (4,8) vilket är en ökning med 28 procent. Orderingången uppgick under kvartalet till 21,8 MSEK vilket innebär att orderingången de nio första månaderna uppgick till 147,2 MSEK. Finansiell ställning Sectra har en stabil finansiell ställning. Soliditeten var per den 31 januari 2000 65,2 procent (50,3) och likviditeten uppgick till 3,6 ggr (2,8). Bolaget har räntebärande skulder uppgående till 8,5 MSEK (10,5). Investeringar Investeringarna i koncernen uppgick under perioden till 6,8 MSEK (1,8). Investeringarna avser aktier i intresseföretag samt datorutrustning och inventarier. Förvärv av RadiSoft Sectra fullföljde den 13:e december förvärvet av RadiSoft AB i enlighet med det Letter of Intent som tecknades den 7 oktober. RadiSoft utvecklar och levererar administrativa system för radiologi vilket kompletterar och stärker Sectras produktsortiment inom medicinska bildhanteringssystem. Delägare i Mamea Imaging AB Sectra har gått in som delägare i det ny-bildade bolaget Mamea Imaging AB. Bo laget utvecklar en helt ny typ av digitala röntgensensorer, som gör det möjligt att kombinera mycket hög bildkvalitet med minimal stråldos för patienten. Sensorerna kommer bland annat att kunna användas för mammografi. Sectra blir exklusiv säljkanal för Mameas produkter. Sectras aktie I samband med förvärvet av RadiSoft AB emitterades 420.315 aktier av serie B. Per den 31 januari uppgick därmed antalet aktier till 10.920.315 à nominellt 2,50 kr varav 873.564 A-aktier och 10.046.751 B-aktier. I februari förstärkte sjätte AP-fonden Sectras ägarbild genom köp av 525.000 aktier, vilket motsvarar 4,8 procent av det totala aktiekapitalet och 2,8 procent av röstetalet. Elektronikpriset 1999 Sectra tilldelades i november Elektronikpriset 1999 av tidningen Elektronik i Norden. Priset ges till det högteknologiska företag som lyckats bäst med lansering av en eller flera nya produkter under året och som visat mycket god lönsamhet. Medarbetare Det totala antalet medarbetare uppgick per 31 januari till 161. Under tredje kvartalet har antalet medarbetare ökat med 24 personer varav 20 i och med förvärvet av RadiSoft AB. Framtidsutsikter Sectras starka position inom sina nischer på världsmarknaden i kombination med marknadens allt snabbare tillväxttakt gör att bolaget bedöms fortsätta expandera enligt plan. Kommande rapporttillfällen Bokslutskommuniké 1999/00 5 juni 2000 Bolagsstämma 1999/00 5 juli 2000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/28/20000228BIT01120/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/02/28/20000228BIT01120/bit0002.pdf Hela rapporten