Delårsrapport Sectra AB (publ) för perioden maj 2002 - januari 2003

Niomånadersrapport maj - januari verksamhetsåret 2002/2003: Sectra ökar försäljningen, förbättrar resultatet och expanderar internationellt Sectra redovisar ökad omsättning och ett förbättrat resultat för de första nio månaderna av verksamhetsåret 2002/2003. Omsättningen ökade 42,1 procent till 378,3 Mkr (266,3) jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatet före skatt steg 30,1 procent till 51,0 Mkr (39,2), vilket innebär en vinstmarginal på 13,5 procent. Orderingången uppgick till 376,4 Mkr (411,1). Vinsten per aktie uppgick till 1,06 kr (0,85). - Innevarande verksamhetsår fortsätter att utvecklas väl för oss, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef för Sectra AB. Företagets huvudområden medicinsk IT och avlyssningssäker kommunikation expanderar framgångsrikt och vår internationella försäljning ökar. Inom medicinska system har Sectra under tredje kvartalet inlett flera nya samarbetsprojekt i USA och Storbritannien, vilket ingår i Sectras satsning på en ökad internationalisering. Den ökande försäljningen via partners gör att affärernas karaktär förändras. Vid direktförsäljning, vilket är den modell företaget arbetar med i Skandinavien, omfattar en affär vanligtvis kompletta systemleveranser som inkluderar både mjukvara och hårdvara med långa leveranstider. Försäljning via partners utgörs däremot av rena mjukvarulicenser och dessa affärer har typiskt mycket kort leveranstid samtidigt som de har ett högt förädlingsvärde. - Vi satsar på en förstärkt internationell expansion och en ökande andel av Sectras omsättning kommer från marknader utanför Skandinavien. Vår internationella försäljning sker i första hand genom partners. Det innebär att leveranserna av rena mjuvarulicenser kommer att öka ytterligare framöver, fortsätter Jan-Olof Brüer. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem präglas allt mer av den internationella trenden mot en helt ny försvarsstruktur med nätverksbaserad informationshantering. Under kvartalet har Sectra erhållit en beställning på en pilotstudie för nästa generations militära radiosystem. - Sectra har en lång erfarenhet av radiokonstruktion. Tack vare vår unika kompetens inom kryptering kan vi bidra till att skapa radiosystem med mycket stark inbyggd säkerhet, fortsätter Jan-Olof Brüer. Marknaden för trådlösa informationssystem påverkas negativt av det allmänna marknadsläget med låga investeringsvolymer inom finansmarknaden och flygindustrin. - Verksamheten inom trådlösa informationssystem har anpassats till rådande marknadsläge, fortsätter Jan-Olof Brüer. - Sectra har en stark teknikplattform. Våra lösningar riktar sig mot tillväxtmarknader och Sectras starka position på hemmamarknaden ger oss en stark bas för internationell expansion. Därför är vår bedömning att Sectra kommer att fortsätta att expandera med god lönsamhet, avslutar Jan-Olof Brüer. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: www.sectra.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00030/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00030/wkr0002.pdf Hela rapporten