EU-organisationer beställer ytterligare enheter för säker kommunikation

Linköping – 15 februari 2024 – Det internationella cybersäkerhets- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) har mottagit beställningar från EU-organisationer, däribland från tre nya EU-medlemsstater. Bland dessa beställningar ingår enheter av Sectras godkända mobilkrypteringssystem samt förlängningar av befintliga supportavtal gällande samma system. Lösningen säkerställer att användarna på ett säkert och effektivt sätt kan överföra säkerhetsklassificerad information – information som, om den faller i orätta händer, allvarligt kan skada säkerheten för en nation eller dess allierade.

– Vi ser fram emot att fortsätta att bistå EU-organisationerna i skyddet av deras informationsutbyten. Detta bekräftar återigen att Sectra har fått förtroendeuppdraget att leverera krypteringssystem med hög säkerhet till ett antal EU-organisationer, medlemsstater och liknande multilaterala organisationer, säger Magnus Skogberg, vd för Sectra Communications.

Sectras lösning är en kvantdatorsäker kommunikationslösning som har godkänts av nationella säkerhetsmyndigheter, EU och Nato.  Lösningen möjliggör att användaren kan dela säkerhetsklassificerad information genom krypterat tal, textmeddelanden och dataöverföring. Lösningen ger hög tillgänglighet eftersom den kan använda en rad olika IP-nätverk, till exempel satellitbaserade, fasta och mobila nätverk, för alla typer av kommunikation.

Avtalen gällande Sectras mobilkrypteringssystem och de förlängda supportavtalen signerades under det tredje kvartalet av Sectras räkenskapsår 2023/2024.

Sectra hjälper myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information samt sjukhus världen över att effektivisera vården. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2022/2023 till 2 351 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida.

Inom verksamhetsområdet Secure Communications utvecklas produkter och tjänster som skyddar delar av samhällets mest känsliga information och kommunikation. Erbjudandet omfattar säker röst- och datakommunikation med lösningar som är certifierade såväl nationellt som av EU och Nato, samt säkerhetsanalys och övervakning av kritiska IT-system för exempelvis el- och vattendistribution. Verksamheten bedrivs från kontor i Sverige, Nederländerna och Finland.

Magnus Skogberg, vd Sectra Communications AB, tel 070 735 3473
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 013 23 52 27

Citat

Vi ser fram emot att fortsätta att bistå EU-organisationerna i skyddet av deras informationsutbyten. Detta bekräftar återigen att Sectra har fått förtroendeuppdraget att leverera krypteringssystem med hög säkerhet till ett antal EU-organisationer, medlemsstater och liknande multilaterala organisationer.
Magnus Skogberg, vd för Sectra Communications.