Fler norska kvinnor får nu mammografi med lägre stråldos

Det är norska Curato, ett av Nordens största företag inom radiologiska undersökningar, som i Oslo (Krag), Gjövik och Trondheim nu är i full drift med Sectras digitala mammografisystem, Sectra MicroDose Mammography.

– Som privat vårdleverantör är det extra viktigt att vara konkurrenskraftig och effektiv, säger Hans Olav Almaas, VD på Curato. Vi gör nu undersökningar till en betydligt lägre stråldos än vad andra aktörer på den privata marknaden kan erbjuda. Vi har redan undersökt mer än 2500 kvinnor med vårt nya system och många har uttryckt sin uppskattning. Curato har gjort en stor satsning på att modernisera sin mammografiverksamhet. Beslutet att investera i Sectra MicroDose Mammography togs i november förra året och de har nu en komplett framtidssäker helhetslösning för effektiv digital mammografiscreening. Sectra MicroDose erbjuder bättre eller samma bildkvalité till en betydligt lägre stråldos än alla andra lösningar på marknaden. Helhetsslösningen som Curato valt bidrar även till ett effektivare arbetsflöde där bilder och patientinformation finns tillgängliga där de behövs, oberoende av tid och plats.