Första ordern på internationella Sectra Tiger

Första ordern på internationella Sectra Tiger Sectra har erhållit första beställningen på den internationella versionen av den avlyssningssäkra GSM-telefon Sectra Tiger. Kunden, en USA-baserad organisation inom telekombranschen*, har beställt sex telefoner. Telefonerna kommer att användas för att göra kundens internationella affärs-kommunikation avlyssningssäker. - Vi ser denna första exportorder som ett bevis på att det finns en potential för avlyssningssäkra telefoner inom stora internationella företag, säger Per Unell, vd för Sectra Communications. Den internationella versionen av Sectra Tiger för den civila marknaden lanseras i juni i år. Telefonen har ursprungligen tagits fram för militära ändamål och den civila versionen har tidigare beställts av svenska företag. Sectra Tiger garanterar säker kommunikation hela vägen från sändare till mottagare vid tal- och dataöverföring samt SMS-tjänster. Telefonen utnyttjar befintliga GSM-nät och kan användas oavsett operatör eller mellanliggande nät. I Sectra Tiger är krypto och GSM-teknologi integrerade, vilket gör den användarvänlig. Telefonen är lika flexibel, funktionell och tillgänglig som dagens mobiltelefoner. *På begäran av kunden skrivs ej företagsnamnet ut. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Sectra Communications AB, VD Per Unell, tel 013 - 23 52 49, pu@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högtekno-logiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forsk-ningen vid Linköpings Universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 165. Omsätt-ningen uppgår till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på O ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT01310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT01310/bit0002.pdf