Försvaret beställer kommunikationsutrustning från Sectra för 12 miljoner kronor

FMV (Försvarets Materielverk) har beställt serieleverans av en ny generation kryptomodem från Sectra. Kryptomodemet är anpassat för att fungera i en taktisk militär miljö och ska användas för att skydda Försvarets datakommunikation i olika telenät. Ordervärdet uppgår till 12,7 miljoner kronor.

- De senaste åren har Sectra byggt upp en ny kompetens inom utveckling av kryptoprodukter anpassade för taktisk militär miljö. Beställningen av kryptomodem är vår första volymbeställning på en produkt som ska fungera i fältmässiga miljöer med tuffa krav på exempelvis fukt- och stöttålighet, säger Tommy Waszkiewicz, VD på Sectra Communications AB. Nya generationen kryptomodem Den nya generationen kryptomodem har utvecklats av Sectra på uppdrag av FMV. En av produktens stora fördelar är dess flexibilitet med stöd för både låga och höga datahastigheter, vilket möjliggör anslutning i försvarets befintliga kommunikationssystem. Kryptomodemet är därigenom en kostnadseffektiv lösning på Försvarets nya behov för skydd av datakommunikation. Serieleverans av kryptomodemet sker under våren 2006.