Försvaret beställer krypterande TIGER-telefoner av Sectra

Försvaret beställer krypterande TIGER-telefoner av Sectra Sectra Communications AB har idag mottagit den första seriebeställningen på det avlyssningssäkra kommunikationssystemet Tiger. Beställningen som är på ca 10 Mkr omfattar 300 st krypterande GSM/DECT- telefoner och DECT-basstationer för anslutning till det fasta telenätet. Det är en av projektets huvudmän, Försvarsmakten, som gjort beställningen genom Försvarets Materielverk. Det är med stor glädje som Sectra mottagit denna order från svenska myndigheter. "Att vi får förtroendet att genomföra denna leverans ser vi som ett tecken på Sectra har en stark framtid som leverantör av kvalificerade IT- lösningar till den nya försvarsmaktsorganisation som har börjat skapas" säger vVD Per Unell, Sectra Communications AB. Den internationella lanseringen av Sectra Tiger har påbörjats och beställningen från de svenska myndigheterna ger ett mycket betydelsefullt stöd till dessa strävanden. Tigersystemet som utvecklats av Sectra i samverkan med svenska försvaret är en krypterande telefon som ger kryptering av tal, datatrafik och SMS-meddelanden. Telefonen kan naturligtvis även användas för vanligt okrypterat tal, datatrafik och SMS-tjänster. Tigersystemet fungerar med vanliga abonnemang i de publika GSM-näten och fasta telenäten. Genom utnyttjande av det fasta telenätet kan telefonen även användas från skyddade ledningsplatser som inte har GSM-kontakt. I Sectra Tiger-systemet ingår även en tjänst för automatisk generering och tilldelning av kryptonycklar från en säkerhetsserver. Säkerhetsserversystemet som utvecklats av Sectra levererades till Försvarsmakten den 5 maj. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra AB är ett IT-företag som vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Tekniska Högskola. Bolaget har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom de expansiva områdena medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra arbetar tillsammans med kunderna i respektive marknad för att utveckla kommersiellt starka produkter med hög teknisk kvalitet och stor användarvänlighet. Sectra är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 3 mars 1999. Sectras verksamhet inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i Sectra Communications AB som är ett helägt dotterbolag till Sectra AB. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/28/19990628BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/28/19990628BIT00190/bit0002.pdf