Fortsatt marknadsexpansion och ökat operativt resultat för Sectra

IT och medicinteknikföretaget Sectras nettoomsättning för första halvåret ökade med 4,9 procent till 391,7 MSEK (373,4) jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet ökade med 87,5 procent till 16,5 MSEK (8,8) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 4,2 procent (2,4). Vinsten efter finansnetto uppgick till 4,4 MSEK (48,2), vilket motsvarar en vinstmarginal på 1,1 procent (12,9). Koncernens orderingång uppgick till 428,8 MSEK (723,5).

För andra kvartalet uppgick Sectrakoncernens nettoomsättning till 193,9 MSEK (199,4). Rörelseresultatet uppgick till 6,4 MSEK (7,9) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,3 procent (4,0). Vinsten efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (42,0), vilket motsvarar en vinstmarginal på 0,5 procent (21,1). Koncernens orderingång uppgick till 276,7 MSEK (548,3). - Under hösten har vi tagit steget in i Mellanöstern och knutit välrenommerade distributörer till oss i Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Qatar. Dessa marknader ställer höga krav på kvalitet och nöjer sig enbart med de bästa produkterna på marknaden, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB. Nettoomsättningen för affärsområdet Medicinska system ökar med 10,2 procent till 366,4 MSEK (332,7) under första halvåret. Rörelseresultatet för affärsområdet ökar med 9,0 procent till 9,7 MSEK (8,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 2,6 procent (2,7). Nettoomsättningen för affärsområdet Avlyssningssäkra kommunikationssystem ökar med 3,3 procent till 43,5 MSEK (42,1). Rörelseresultatet ökar med 4,6 procent till 6,8 MSEK (6,5) under halvåret, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,6 procent (15,4) . - Andelen av koncernens totala nettoomsättning som kommer från marknader utanför Sverige uppgår till 68,3 procent (69,8) under halvåret. Försäljningen på de internationella marknaderna sker främst i USD och EUR vilka har försvagats gentemot den svenska kronan. Detta gör att koncernens resultat efter finansnetto påverkas negativt med -9,3 MSEK för halvåret i form av valutakursförändringar, säger Jan-Olof Brüer.