Genombrott på den spanska offentliga sjukvårdsmarknaden: Sectra installerar radiologiska bildhanteringssystem på fem sjukhus i nordvästra Spanien

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett avtal med SERGAS, en offentlig hälso-och sjukvårdsleverantör i Galicia-regionen i nordvästra Spanien. Avtalet omfattar installation av system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder (PACS) vid fem av regionens offentliga sjukhus samt service- och supporttjänster.

Genom att digitalisera bildhanteringen når man ett effektivare arbetsflöde och radiologen får direkt tillgång till bilder och information oavsett var han eller hon befinner sig. Med Sectras system får SERGAS sjukhus en helhetslösning för hantering av radiologiska bilder och patientinformation, helt integrerad med den befintliga infrastrukturen för IT. Sjukhusen kommer att kunna utväxla information och dela arbetet emellan sig på ett säkert sätt utan att äventyra patientsäkerheten.

- Vi har valt en lösning som ger oss möjlighet att använda våra resurser så kostnadseffektivt som möjligt. Vi kommer att höja effektiviteten inom vår radiologiska verksamhet betydligt eftersom bilder och data kommer finnas lätt tillgängliga, säger Benigno Rosón Calvo, IT-chef på SERGAS. Sectra har lyssnat på våra behov och har varit väldigt flexibla.

-Avtalet med SERGAS är ett strategiskt steg in på den offentliga sjukvårdsmarknaden i Spanien och ett bevis på Sectras förmåga att erbjuda produkter, service och support av högsta klass, säger Carlos Cardoso, VD för Sectra Iberia.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27

Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 950 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 45 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2007/2008 till 743 Mkr. Sectra är noterat på den Nordiska börsen i Stockholm. För mer information besök vår hemsida:

www.sectra.se.