Holländsk order markerar historisk milstolpe för Sectra

Sectra har tecknat ett flerårigt avtal med det välrenommerade universitetssjukhuset VUmc i Amsterdam. Avtalet avser Sectras helhetslösning för hantering av patientinformation och digitala röntgenbilder (RIS/PACS). Sectra har nu fler än 1000 kunder världen över, en milstolpe i företagets historia.

VUmc utför cirka 150 000 röntgenundersökningar varje år. Installationen av Sectras helhetslösing kommer att öka tillgängligheten av bilder och patientinformation över hela sjukhuset.

– Sectra arbetar tillsammans med oss för att säkerställa att vi klarar de utmaningar i form av ökad effektivitet och patientflöde som vi står inför. Sectra har visat sig lyhörda för våra behov och vi känner oss väl rustade inför framtiden, säger Professor van Kuijk vid VUmc.

Sitt första medicinska IT-system installerade Sectra 1990 på universitetssjukhuset i Örebro som fortfarande är en viktig kund till Sectra.

– Långsiktiga och nära kundrelationer är otroligt viktigt, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectras medicinska verksamhet. Genom nära samarbete ökar vi vår kunskap om kundens verksamhet och kan därigenom ständigt driva vår utveckling framåt och erbjuda innovativa lösningar på våra kunders problem.

Sectras kundfilosofi har visat sig vara framgångsrik oavsett om det gäller stora eller små kunder. Sectra har framgångsrikt levererat några av de största PACS-installationerna i världen, bland annat i New York, London och i Nordirland. Samtidigt har Sectra installerat system hos hundratals mindre och medelstora sjukhus runt om i världen.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27

Om Sectras medicinska system

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1000 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 45 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2007/2008 till 743 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.