Holländska ministrar skyddar statshemligheter med Sectras nya Tigertjänst

Det holländska inrikesministeriet har valt Sectras nya Tigertjänst för att skydda talkommunikationen mellan ministrar, statssekreterare och högre tjänstemän. Ministeriet har tecknat ett fyraårigt avtal och ordervärdet uppgår till 18 miljoner kronor (2 miljoner Euro).

Den nya tjänsten som Sectra erbjuder omfattar Tigerprodukter för säker mobil och fast talkommunikation, drift och säkerhetsadministration av dessa samt support och skräddarsydd utbildning för slutanvändarna. Tigersystemet ger även möjlighet till krypterad dataöverföring och fax.

– Med Tigertjänsten förstärker vi erbjudandet till våra kunder och fördjupar samarbetet på den holländska myndighetsmarknaden. Vi har fått förtroendet att tillhandahålla en tjänst som uppfyller de höga krav som ministeriet ställer på säkerhet, användarvänlighet och tillgänglighet, säger Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef på Sectra.

Tigertjänsten är tillgänglig för holländska ministerier och myndigheter. Antalet prenumeranter till tjänsten kan vid behov enkelt utökas.

Säker myndighetskommunikation med Tiger XS
Ministrar, statssekreterare och högre tjänstemän i Nederländerna kommer att använda Tiger XS för att skydda statshemligheter. Tigerprodukter används av myndighets- och försvarskunder i hälften av EUs 27 medlemsländer. Sedan 2004 har Sectra ramavtal med myndigheter och försvar i Nederländerna för leverans av kryptoprodukter för säker talkommunikation.