Holländska och tjeckiska försvaret beställer Sectras avlyssningssäkra telefoner

Nya order från två NATO-länder: Holländska och tjeckiska försvaret beställer Sectras avlyssningssäkra telefoner Holländska och tjeckiska försvaret har lagt in beställningar på Sectras avlyssningssäkra GSM-telefon från Kongsberg Defence Communications AS. De två beställningarna avser NATO-telefonen (NSK 200) som baseras på Sectra Tiger® plattformen. - Efterfrågan på avlyssningssäker mobilkommunikation inom NATO är betydande och nu strömmar beställningarna in, säger Torunn Øvreås, vice VD på Kongsberg Defence Communications AS. Vi har en unik position på marknaden eftersom NSK 200 är den enda GSM-telefonen som är godkänd för hemlig kommunikation upp till nivån NATO Secret. Kongsberg Defence Communications AS är Sectras samarbetspartner när det gäller försäljning och marknadsföring av NSK 200 till NATO-länder. - Vårt samarbete med Kongsberg har lett till en allt starkare internationell kundbas för våra telefoner och vi har fått en större användarbas som i sig skapar möjligheter till nya beställningar, säger Tommy Waszkiewicz VD på Sectra Communications AB. Sectra och Kongsberg kommer att ställa ut NSK 200 på försvarsmässan TechNet Europe i Budapest den 17-18 oktober 2002. NSK 200 har utvecklats av Sectra i nära samarbete med det norska försvaret. NSK 200 och samtliga telefoner baserade på Sectra Tiger® plattformen garanterar säker kommunikation hela vägen från sändare till mottagare vid tal- och dataöverföring i publika GSM-nät. Krypto- och GSM-teknik är integrerade i telefonen på ett sätt som gör Tiger® till den säkraste plattformen för mobil kommunikation på marknaden. Sectras säkra telefoner används nu av försvar och myndigheter i Sverige, Norge, Tyskland, Holland och Tjeckien. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Tommy Waszkiewicz VD, Sectra Communications AB, tel 013-23 52 47, tw@sectra.se eller Torunn Øvreås, Vice President, Kongsberg Defence Communications AS, tel +47 66 84 24 00, torunn.oevreaas@kdefence.com Läs mer på http://www.sectra.se och http://www.kdefence.com Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 250. Omsättningen uppgick helåret 01/02 till 426 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Kongsberg Defence Communications verksamhet Kongsberg Defence Communications AS har under lång tid bedrivit högteknologisk utveckling och försäljning av taktiska kommunikationssystem och kryptosystem till både försvars- och myndighetsmarknaden. Bolagets produkter och system används i fler än 30 länder världen över. Kongsberg Defence Communications ligger 2 mil utanför Oslo, har cirka 200 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Norges största försvarskoncern Kongsberg Defence and Aerospace AS. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/07/20021007BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/07/20021007BIT00120/wkr0002.pdf