Jan-Olof Brüer på Sectras ordinarie bolagsstämma: "Vi ska bli ledande inom mammografi" - Vårt mål är att bli en ledande leverantör på mammografimarknaden med vårt unika lågdossystem Sectra Microdose Mammography. Vi har under året avsatt ökade finansiella resurser för marknadsinvesteringar och säkerställt strategiska resurser genom förvärv av Mamea Imaging AB, sade koncernchef och VD Jan-Olof Brüer vid sitt tal på Sectras ordinarie bolagsstämma i Linköping idag, som besöktes av cirka 130 aktieägare. Vid stämman beslutades i enlighet med styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 0,50 kr per aktie, sammanlagt 18.196.025,50 kr. Till styrelseledamöter omvaldes Thomas Ericson, Gündor Rentsch, Carl-Erik Ridderstråle och Torbjörn Kronander. Som ny styrelseledamot valdes överläkare Anders Persson, föreståndare och ledamot i styrelsen för forskningscentret Centrum för medicinsk bildvetenskap och visualsering (CMIV) vid Linköpings Universitet. Stämman bemyndigade styrelsen att vid ett eller flera tillfällen för tiden fram till nästa bolagsstämma fatta beslut om nyemission om högst 3.600.000 B-aktier. Bemyndigandet ska kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen i samband med genomförande av eller för finansiering av förvärv av hela eller delar av företag eller verksamheter samt i samband med marknadsinvesteringar. Utspädningseffekten om hela bemyndigandet utnyttjas blir vad avser aktiekapital cirka 10 procent och röster cirka 6 procent. Stämman bemyndigade också styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa ordinarie bolagsstämma fatta beslut om återköp och avyttring av bolagets egna aktier. Bolagets innehav vid var tid får inte överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Syftet är att möjliggöra att återköpta aktier kan utnyttjas i samband med förvärv av hela eller delar av företag eller verksamheter, i samband med marknadsinvesteringar, för att säkra kostnader som uppstår med anledning av bolagets incitamentsprogram och för att fortlöpande kunna anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Bolagsstämman beslutade i enlighet med förslag om utgivande av konvertibla skuldförbindelser om sammanlagt nominellt högst 35 Mkr att riktas till koncernens medarbetare och 3,5 Mkr att riktas till valda externa styrelseledamöter. Konverteringskursen skall motsvara 135 procent av det volymviktade medeltalet av noterade betalkurser för bolagets aktie på Stockholmsbörsens O-lista under tiden fr.o.m. den 17 augusti 2003 t.o.m. den 31 augusti 2004. Utspädningseffekten vid fullteckning samt full konvertering blir med avseende på aktiekapital maximalt 1,0 procent och röster cirka 0,6 procent. Stämman antog också styrelsens förslag om utställande av ytterligare högst 40.000 personaloptioner för koncernens medarbetare i USA. Om dessa personaloptioner nyttjas fullt ut kommer anställda att förvärva aktier i bolaget till ett antal motsvarande upp till cirka 0,1 procent av aktiekapitalet och 0,1 procent av röstetalet. Stämman beslutade att låta bolagets fem största aktieägare vid utgången av tredje verksamhetskvartalet utse en nomineringskommitté. Vilka personer som ingår i denna kommitté kommer att presenteras i samband med bolagets kvartalsrapport för tredje kvartalet. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, janolof.bruer@sectra.se Välkommen till vår hemsida: www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectras huvudkontor ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 347. Omsättningen uppgick helåret 2003/04 till 495 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/29/20040629BIT21390/wkr0001.pdf