Kanadensiska Guelph General Hospital live med Sectras molntjänst för medicinsk bildhantering

Linköping – 16 oktober, 2023 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har framgångsrikt implementerat sin helhetslösning för medicinsk bildhantering som en molntjänst, Sectra One Cloud, på Guelph General Hospital. Tjänsten kommer ytterligare stärka säker, effektiv och samarbetsinriktad informationsdelning för den kanadensiska vårdgivaren.

Som föregångare att använda Sectra One Cloud i Kanada nyttjar nu Guelph General Hospital lösningens radiologi-, mammografi- och ortopedimoduler tillsammans med Sectras multimediaarkiv (VNA). Förra året hanterade sjukhuset, som erbjuder vård till invånare i Guelph och Wellington i Ontario, över 125 000 bilddiagnostiska undersökningar.

Gavin Webb, ekonomichef och CIO på Guelph General Hospital, förklarar varför organisationen valde att gå över till molnet:
– Vi behövde en och samma lösning som kan hjälpa oss att hantera befintliga begränsningar inom infrastrukturen och samtidigt ge snabb tillgång till medicinska bilder och data. Detta möjliggör för vår personal att snabbt fatta välgrundade, databaserade beslut. Dessutom tar Sectra ett helhetsansvar för tekniken och driften av plattformen så att vårt team kan fokusera på att leverera högkvalitativ patientvård i regionen.

Han tillägger:
– Eftersom vi nu är i gång med lösningen kommer vi framöver att kunna innovera och samarbeta i en mer omfattande skala med andra vårdgivare. På så sätt kommer vi kunna hjälpa våra patienter i regionen ännu bättre. Vi är otroligt tacksamma för de generösa donationerna från Howard & Joan Robinson & Family, The Armishaw/McCann Family, samt Sharron och Jeff Watson. Stödet från dem har varit avgörande i att möjliggöra detta projekt.

Implementeringen inkluderar en helhetslösning för medicinsk bildhantering som en prenumeration med molntjänst (Sectra One Cloud). Sectra har helhetsansvar för molntjänsten som används på Guelph General Hospital, vilken är driftsatt i Microsoft Azure. Det innebär att Sectra tillhandahåller kontinuerlig övervakning, optimering och uppgradering av systemet, samt support dygnet runt, för att säkerställa en problemfri upplevelse över tid. Detta skapar ett robust system på Guelph General Hospital som har långsiktig tillväxt där volymerna ökar och där expansion till andra specialiteter övervägs.

Nader Soltani, vd för Sectra i Kanada, kommenterar:
– Genom att implementera Sectra One Cloud på Guelph General Hospital har grunden för framtida molnleveranser över hela landet lagts, och det utgör en ny era för helhetslösningar inom medicinsk bildhantering. Vårt team ser fram emot att stötta Guelphs digitala resa i takt med att de fortsätter växa.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” tio år i rad.

Läs mer om Sectra One Cloud.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2022/2023 till 2 351 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Om Guelph General Hospital
Guelph General Hospital bedriver en dynamisk och övergripande akutsjukvård och tillhandahåller en rad tjänster till invånarna i regionerna Guelph och Wellington. Tjänsterna inkluderar akutvård dygnet runt, avancerad teknologi och diagnostiskt stöd, samt olika specialprogram. De är en regional leverantör av allmän kärlkirurgi och har fått utmärkelsen ”Bariatric Centre of Excellence”. De är också en partner till Guelph Wellington Ontario Health Team. Besök Guelph General Hospital online på www.gghorg.ca eller @guelphgeneral.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Vi behövde en och samma lösning som kan hjälpa oss att hantera befintliga begränsningar inom infrastrukturen och samtidigt ge snabb tillgång till medicinska bilder och data. Detta möjliggör för vår personal att snabbt fatta välgrundade, databaserade beslut. Dessutom tar Sectra ett helhetsansvar för tekniken och driften av plattformen så att vårt team kan fokusera på att leverera högkvalitativ patientvård i regionen. Eftersom vi nu är i gång med lösningen kommer vi framöver att kunna innovera och samarbeta i en mer omfattande skala med andra vårdgivare. På så sätt kommer vi kunna hjälpa våra patienter i regionen ännu bättre. Vi är otroligt tacksamma för de generösa donationerna från Howard & Joan Robinson & Family, The Armishaw/McCann Family, samt Sharron och Jeff Watson. Stödet från dem har varit avgörande i att möjliggöra detta projekt.
Gavin Webb, ekonomichef och CIO på Guelph General Hospital.
Nader Soltani, vd för Sectra i Kanada.