Kommuniké från årsstämman i Sectra

Aktieägarna i Sectra AB (publ) höll årsstämma i Linköping den 30 juni 2010.

- Antalet vårdgivare runt om i världen som effektiviserar sin verksamhet med hjälp av våra medicinska system har ökat till fler än 1100, vårt lågstrålande mammografisystem har ökat sin kundbas med 30%  och våra produkter för säker telefoni fortsätter vara förstahandsval för Europas beslutsfattare, sade Sectras koncernchef och VD Jan-Olof Brüer vid sitt tal på årsstämman där ett 70-tal aktieägare var representerade.

Jan-Olof Brüer nämnde också i sitt tal att kundernas behov av IT-system som effektiviserar vården kommer att fortsätta öka framöver, likaså behov av säkra kommunikationssystem. Sectra har under året lanserat nya produkter för sammankoppling av medicinska IT-system  från olika leverantörer och för säker talkommunikation  med smarta mobiltelefoner.

Årsstämman fastställde den framlagda resultat- och balansräkningen samt koncernens resultat- och balansräkning. Styrelseledamöterna och VD beviljades ansvarsfrihet.

Disposition av bolagets resultat

Den av styrelsen föreslagna dispositionen av bolagets resultat, innebärande att ingen utdelning ska ske och att årets resultat ska balanseras i ny räkning, godkändes av stämman.

Val av styrelse och beslut om styrelens arvode

Till styrelseledamöter omvaldes Erika Söderberg Johnson, Torbjörn Kronander, Anders Persson, Christer Nilsson och Carl-Erik Ridderstråle. Till styrelseordförande omvaldes Carl-Erik Ridderstråle.

I enlighet med valberedningens förslag beslutades att arvode ska utgå med 150 000 kronor till extern styrelseledamot och med 250 000 kronor till styrelsens ordförande. För revisionsutskottsarbetet ska arvode utgå med 20 000 kronor till externa styrelseledamöter och med 40 000 kronor till revisionsutskottets ordförande. Inget separat arvode utgår för ersättningsutskottsarbete.

Valberedning

Stämman beslutade att tillsätta en valberedning bestående av fyra ledamöter, varav en ledamot ska vara styrelsens ordförande och tre ledamöter ska representera bolagets större aktieägare.  Styrelsens ordförande ska senast den 29 oktober 2010 sammankalla de tre största aktieägarna i bolaget. Valberedningens uppgift är att bereda och till årsstämman lämna för­slag till val av stämmoordförande, styrelseordförande och övriga styrelseledamöter samt förslag till styrelsearvode och beslut om principer för utseende av valberedning. I före­kommande fall ska valberedningen även lämna förslag till val av revisor och revisorsarvode.

Bemyndiganden

Styrelsen bemyndigades av stämman att, för tiden fram till nästa årstämma, besluta om nyemission av högst 3 700 000 B-aktier mot vederlag i form av kontant betalning, kvittning eller apportegendom. Sådan nyemission kan komma att ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Om bemyndigandet utnyttjas fullt ut kommer utspädnings­effekten att uppgå till cirka 10 procent avseende aktiekapitalet och cirka 6 procent avseende rösterna.

Vidare fattade stämman beslut att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under perioden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om förvärv respektive överlåtelse av egna B‑aktier. Bemyndigandet är begränsat till att bolagets innehav av egna aktier inte vid något tillfälle får överskrida 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Incitamentsprogram

Stämman beslutade i enlighet med förslag om utgivande av konvertibler till koncernens medarbetare och till externa styrelseledamöter. Konvertiblerna kan tecknas 27 september – 8 oktober 2010 och konvertering till B-aktier ska kunna ske 26 – 30 maj 2014.

Stämman antog också styrelsens förslag om utställande av ytterligare högst 100.000 personaloptioner för koncernens medarbetare i USA. Om dessa personaloptioner nyttjas fullt ut kommer anställda att förvärva aktier i bolaget till ett antal motsvarande upp till cirka 0,3 procent av aktiekapitalet och 0,2 procent av röstetalet.

Principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen

Stämman antog styrelsens förslag att de principer för ersättning och övriga anställningsvillkor för bolags­ledningen, där verkställande direktören och övriga medlemmar av koncern­ledningsgruppen avses, som antogs av årsstämman 2009 i allt väsentligt ska fortsätta att tillämpas med undantag för följande justeringar som ska tillämpas på avtal som nytecknas eller ändras efter årsstämman 2010.

• Den rörliga ersättningen ska stå i proportion till befattningshavarens ansvar och befogenhet. Därtill ska den baseras på uppfyllelse av mål som främjar bolagets långsiktiga värdeskapande. Den rörliga delen ska, i förekommande fall, vara kopplad till förut­bestämda och mätbara kriterier. Bolagets kostnad för den rörliga delen för befattningshavare i bolagsledningen ska vara maximerad till 50 procent av den fasta lönekostnaden för respektive person.
  • Vidare ska summan av uppsägningstid och den tid under vilken avgångsvederlag utgår maximalt vara 24 månader vid uppsägning från bolaget istället för tidigare 12 månader.

Denna information är sådan som Sectra AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 juni 2010, kl 18.10.

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectras verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.