Kommuniké från bolagsstämma i Sectra AB: "Sectras bästa år genom tiderna"

Kommuniké från bolagsstämma i Sectra AB: "Sectras bästa år genom tiderna" - Verksamhetsåret 2001/2002 var ett framgångsrikt år och det bästa i Sectras historia både vad gäller orderingång, omsättning och vinst, sade koncernchef och VD Jan-Olof Brüer vid sitt tal på Sectras ordinarie bolagsstämma i Linköping idag, som besöktes av ca 100 aktieägare. Vid stämman beslutades i enlighet med styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 0,40 kronor per aktie, sammanlagt 13.104.378 kronor. Till styrelseledamöter omvaldes Thomas Ericson, Gündor Rentsch, Carl- Erik Ridderstråle, Torbjörn Kronander och Jan-Olof Brüer. Vidare beslutade stämman att välja revisionsbolaget Lindebergs Grant Thornton AB som revisor i bolaget för återstående mandattid som löper fram till 2003. I samband med detta val avsade sig Hans Franzén och Ivar Verner sina förordnande som revisor respektive revisorssuppleant i bolaget. Vidare bemyndigade stämman styrelsen att vid ett eller flera tillfällen för tiden fram till nästa bolagsstämma fatta beslut om nyemission om högst 3.300.000 B-aktier innebärande en ökning av aktiekapitalet om högst 3.300.000 kr. Bemyndigandet ska kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen men endast i samband med marknadsinvesteringar eller förvärv. Utspädningseffekten om hela bemyndigandet utnyttjas blir vad avser aktiekapital cirka 10 % och röster cirka 6 %. Bolagsstämman beslutade vidare i enlighet med förslag om utgivande av konvertibla skuldförbindelser om sammanlagt nominellt högst 30 Mkr att riktas till koncernens medarbetare och 3 Mkr att riktas till valda externa styrelseledamöter. Konverteringskursen ska motsvara 135 % av det volymviktade medeltalet av noterade betalkurser för bolagets aktie på Stockholmsbörsens O-lista under tiden 21 juni - 4 juli 2002. Konvertering ska kunna ske under perioden 15 maj - 14 juni 2005. Utspädningseffekten vid fullteckning samt full konvertering blir med avseende på aktiekapital maximalt 1,0 % och röster cirka 0,6 %. Stämman antog också styrelsens förslag om utställande av ytterligare högst 80.000 personaloptioner för koncernens medarbetare i USA. Om dessa personaloptioner utnyttjas fullt ut kommer anställda att förvärva aktier i bolaget till ett antal motsvarande upp till cirka 0,3 % av aktiekapitalet och 0,1 % av röstetalet. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 250. Omsättningen uppgick helåret 2001/2002 till 426 Mkr. Sectra är sedan mars 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00430/wkr0002.pdf