Kommuniké från Sectras ordinarie bolagsstämma

- Vi har det senaste året genomfört stora satsningar på vårt digitala mammografisystem och på att öka försäljningen av våra säkra kommunikationsprodukter i Europa. Detta är nischmarknader som vi bedömer har en stor tillväxtpotential och där Sectra har goda möjligheter att fortsätta utvecklas internationellt, sade koncernchef och VD Jan-Olof Brüer vid sitt tal på Sectras ordinarie bolagsstämma i Linköping idag, som besöktes av cirka 100 aktieägare.

Vid stämman beslutades i enlighet med styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 0,50 kr per aktie, sammanlagt 18.264.319 kr. Som avstämningsdag för utdelningen fastställdes fredagen den 1 juli 2005 och utdelningen beräknas sändas ut den 6 juli 2005. Till styrelseledamöter omvaldes Thomas Ericson, Torbjörn Kronander, Anders Persson, Gündor Rentsch och Carl-Erik Ridderstråle. Vi ett konstituerande styrelsemöte efter stämman utsågs Thomas Ericson till styrelseordförande. Stämman beslutade att tillsätta en valberedning och att välja styrelsens ordförande samt Viiveke Fåk och Bengt Bengtsson som ledamöter till valberedningen inför ordinarie bolagsstämma 2006. Stämman beslutade om bemyndiganden och om konvertibel- och optionsprogram på motsvarande nivåer som beslutats vid de senaste årens ordinarie bolagsstämmor. Styrelsen bemyndigades av stämman att besluta om nyemission av högst 3.600.000 B-aktier för tiden fram till nästa ordinarie bolagsstämma. Styrelsen ska kunna utnyttja bemyndigandet för finansiering av förvärv av företag eller verksamheter och i samband med marknadsinvesteringar. Utspädningseffekten om hela bemyndigandet utnyttjas blir vad avser aktiekapital cirka 10 procent och röster cirka 6 procent. Stämman bemyndigade också styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier i enlighet med styrelsens förslag. Bolagsstämman beslutade i enlighet med förslag om utgivande av konvertibler till koncernens medarbetare och till valda externa styrelseledamöter. Skuldebreven kan tecknas under perioden 3-14 oktober 2005 och förfaller till betalning den 15 juni 2008. Konverteringskursen ska motsvara 135 procent av det volymviktade medeltalet av noterade betalkurser för bolagets aktie på Stockholmsbörsens den 30 augusti 2005-13 september 2005. Konvertering till B-aktier ska ske under perioden 26-30 maj 2008. Utspädningseffekten vid fullteckning och full konvertering blir med avseende på aktiekapital maximalt 1,0 procent och röster cirka 0,6 procent. Stämman antog också styrelsens förslag om utställande av ytterligare högst 40.000 personaloptioner för koncernens medarbetare i USA. Om dessa personaloptioner nyttjas fullt ut kommer anställda att förvärva aktier i bolaget till ett antal motsvarande upp till cirka 0,1 procent av aktiekapitalet och 0,1 procent av röstetalet. Med beaktande av tidigare utställda personaloptioner uppgår den sammanlagda utspädningseffekten till cirka 0,3 procent av aktiekapitalet och cirka 0,2 procent av röstetalet.