Kongsberg beställer Sectra Tiger

Kongsberg beställer Sectra Tiger Sectra har tecknat avtal med Kongsberg Defence Communications AS i Norge för NATO-versionen (NSK 200) av Sectras avlyssningssäkra mobiltelefon Tiger®. Avtalet, som omfattar 1.000 telefoner med tillbehör, är företagets hittills största order på den nya Tiger-versionen. - Vi bedömer att det finns ett betydande behov av NATO-godkända avlyss ningssäkra mobiltelefoner inom NATO. De beställda telefonerna är en startvolym för leverans till våra första NATO-kunder, säger Torunn Øvreås, vice VD på Kongsberg Defence Communications AS. - Detta är den hittills största seriebeställningen på vår senaste modell av Tiger-telefonen. Den fördjupar vårt partnerskap med Kongsberg på det här området, säger Per Unell, VD på Sectra Communications AB. Kongsberg Defence Communications säljer mobila kommunikationssystem för militärt bruk och ingår i Norges största försvarskoncern Kongsberg Gruppen. Det är ett mycket välrenommerat företag för kommunikations- och kryptoprodukter med ett stort antal försvarskunder världen över. Sectra har sedan december 2000 ett strategiskt samarbete med Kongsberg Defence Communications för försäljning och marknadsföring av Sectra Tiger® över hela världen. Sectra Tiger® garanterar säker kommunikation hela vägen från sändare till mottagare vid tal- och dataöverföring. Krypto och GSM-teknologi är integrerade i telefonen på ett sätt som gör den till den säkraste mobila kryptotelefonen på marknaden. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Per Unell, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 49, pu@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 185. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sectra är sedan mars 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/27/20010827BIT00150/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/27/20010827BIT00150/bit0002.pdf