Kuopio universitetssjukhus i Finland beställer Sectras system för digital röntgen Sectras samarbetspartner i Finland, Commit; Oy, har fått en order på system för digital radiologi från det finska universitetssjukhuset i Kuopio. Ordern, som omfattar Sectras bildhanteringssystem (PACS, picture archiving and communication system) och Commit; system för hantering av administrativ patientinformation (RIS, radiology information system) uppgår till cirka 17 miljoner kronor. - Många finska sjukhus håller nu på att digitalisera sina röntgenavdelningar och ordern från Kuopio är viktig som referens för framtida affärer, säger Eero Aarnio, vice VD för Commit; Oy. Röntgenavdelningen på Kuopio universitetssjukhus genomför cirka 70.000 radiologiska undersökningar per år. Antalet undersökningar kommer att stiga till ungefär 250.000 per år när hela sjukhusdistriktet har anslutits till de digitala systemen, vilket kommer att ske inom en treårsperiod. Installationen av Sectra PACS kommer att genomföras av Commit; Oy och inleds under sommaren. - Sectra erbjuder ett tillförlitligt system med ett mycket användarvänligt gränssnitt, säger Seppo Soimakallio, professor vid Kuopio universitetssjukhus. Vi blev bekanta med funktionaliteten i Sectras system vid ett sjukhus i Norge av ungefär samma storlek som Kuopio, och systemet fick utmärkt betyg av nuvarande användare. Vi har stort förtroende för Commit; Oy och deras förmåga att installera Sectras system. Sectra arbetar i nära samarbete med användare när de utvecklar systemen, vilket ger oss möjligheten att påverka den framtida utvecklingen av systemen, avslutar han. - Denna order är en stor framgång för oss och är vår största order på den finska marknaden hittills. Vi är självklart mycket glada att få denna viktiga order från ett universitetssjukhus med så stor kompetens som Kuopio, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectra Imtec AB. För ytterligare information kontakta: Sectra Imtec AB, Torbjörn Kronander, VD, 0705-23 52 27, to-kro@sectra.se Sectra AB, Jan-Olof Brüer, Koncernchef, 0705-23 52 09, job@sectra.se Commit; Oy, Eero Aarnio, Vice VD, +358 40 721 6282, eero.aarnio@commit.fi ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/25/20020625BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/25/20020625BIT00280/wkr0002.pdf