Landstinget Blekinge utökar samarbetet med Sectra genom femårsavtal

Landstinget Blekinge satsar på en helhetslösning från Sectra för hantering av patientinformation och röntgenbilder. Genom ett femårigt avtal som omfattar både röntgen- och mammografiavdelningen stärker Landstinget sitt samarbete med Sectra. Ordervärdet uppgår till cirka 8 Mkr.

Landstinget Blekinge använder redan idag Sectras mjukvara för hantering av digitala röntgenbilder (PACS) och satsar nu på ett gemensamt system för hantering av all patientdata (RIS) på radiologi- och mammografiavdelningen. Det nya avtalet omfattar även service och uppgradering. Ett gemensamt RIS, samt en tät integration mellan RIS och PACS, gör att avdelningarnas arbetflöde kan effektiviseras och att informationshantering samt rapportering underlättas. Detta bidrar till en ökad service till remitterande avdelningar, vilket leder till en effektivare och bättre vård. – Genom avtalet med Landstinget Blekinge utvidgar vi ett gott samarbete, säger Gösta Tidell, försäljningschef på Sectra Skandinavien AB. Detta är ytterligare ett steg i vår strategiska satsning inom mammografi samt ett kvitto på att vi kan erbjuda en attraktiv RIS/PACS-lösning, fortsätter han.