Marknadsledande medicinteknikföretag samarbetar för ökad effektivitet på norska sjukhus

Sectra Imtec AB, marknadsledande i Skandinavien på system för hantering av röntgenbilder, och DIPS ASA, Norges största leverantör av digitala journalsystem, har tecknat ett samarbetsavtal. Målet är att erbjuda marknadens effektivaste system for IT inom vården genom mycket nära integration av företagens system för patientjournaler, röntgeninformation (RIS) och röntgenbilder (PACS).

De båda företagens system finns idag installerade på ett stort antal sjukhus runt om i Norge. Sectra och DIPS kommer genom samarbetet att erbjuda dessa sjukhus effektivare hantering av patientinformation och röntgenbilder. Det långsiktiga målet är en helt integrerad journal- och bildfunktionalitet som utgår från kundernas behov, integrations- och effektiviseringsmöjligheter.

– Ökad samordning av vårddata är avgörande för sjukvårdens framtida effektivitetsökning. Även om samarbetet i första hand stärker erbjudandet till våra gemensamma kunder i Norge, så kan det på sikt utvidgas till andra marknader där båda företagen är verksamma, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectra Imtec AB.

Inom sjukvården finns ett växande behov av att nå ökad effektivitet. Fler patienter, mer information och ett ökat antal röntgenbilder måste hanteras snabbare och till en lägre kostnad – utan att sjukhusen tummar på vårdkvalitén.

– Samarbetet innebär att vi bättre kan utnyttja systemens integrationsmöjligheter. Därmed får vi bättre förutsättningar att ytterligare effektivisera hanteringen av information och bilder på sjukhusen. Samarbetet stödjer vår strategi att leverera användarvänliga lösningar som effektiviserar våra kunders verksamhet, säger Tor-Arne Viksjø, VD för DIPS ASA.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, tlf 013 23 52 27.

Tor Arne Viksjø, VD DIPS ASA, tlf +47 901 43 417

Om DIPS

DIPS ASA utvecklar IT-system för sjukhus sedan 1987 och företaget är den största leverantören av journalsystem i Norge. Företaget har bland annat ramavtal med vårdregionerna Sør-Øst RHF, Helse Vest RHF og Helse Nord RHF. DIPS har 127 medarbetare på kontor i Bodø (huvudkontor), Oslo, Trondheim og Tromsø. DIPS är ett ekonomiskt stabilt företag i stark tillväxt som 2008 beräknas omsätta 135 miljoner norska kronor. För ytterligare information besök www.dips.no.

Om Sectras medicinska system

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för bland annat röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1000 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 45 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2007/2008 till 743 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.