Nederländerna köper fler säkerhetsprodukter från Sectra

Nederländska myndigheter utökar sitt ramavtal med Sectra till att inkludera Tiger XS Office, en säker skrivbordstelefon. Den nya produkten innehåller förutom säker tal- och datakommunikation även säker faxöverföring.

På uppdrag av nederländska myndigheter pågår sedan hösten 2004 en nationell anpassning av kryptoterminalen Tiger XS till landets säkerhetskrav. Sectra har också ett ramavtal på leverans av Tiger XS och andra produkter och tjänster i Tiger-familjen till den nederländska förvaltningen. - Det finns ett stort behov av säker kommunikation och vår säkerhetsplattform gör det möjligt att kostnadeffektivt skräddarsy lösningar efter kundernas önskemål. Med Tiger XS Office kompletterar vi vårt erbjudande med en säkerhetsprodukt som är en modern ersättare till dagens kryptotelefoner som finns hos många länders myndigheter och försvar, säger Tommy Waszkiewicz, VD Sectra Communications AB. Tiger XS Office kommer att kunna användas tillsammans med andra produkter i Tigerfamiljen. Sectra Tiger Sectra Tiger är en familj av produkter för avlyssningsskydd av tal och data. Produkterna är utvecklade i samarbete med svenska, norska och holländska försvarskunder och designade för att uppfylla de allra högsta säkerhetskraven. Produkterna som ingår i Tigerfamiljen har godkänts av flera nationella säkerhets- och ackrediteringsinstanser i Europa och NATO. Tigerfamiljen omfattar produkter som underlättar utbyte av värdefull och känslig information oavsett om den kommuniceras från skrivbordstelefonen på arbetsplatsen, på resande fot från en mobiltelefon, eller från en taktisk radio ute i terrängen. För att öka användarens flexibilitet fungerar produkterna i många typer av kommunikationsnätverk som exempelvis GSM, ISDN, DECT, PSTN och satellit.