Ny modell av Sectra MicroDose Mammography lanseras i Wien

Sectra presenterar idag en ny modell av det digitala mammografisystemet Sectra MicroDose Mammography på röntgenteknikmässan European Congress of Radiology i Wien. Den nya modellen har en helt ny design och kan utrustas med stereotaxienhet för kliniska mammografiundersökningar.

Sectra MicroDose Mammography har den lägsta stråldosen på den internationella marknaden. Den låga stråldosen i kombination med god ergonomi och ett väl genomtänkt arbetsflöde gör att mammografisjuksköterskor och radiologer kan arbeta mer effektivt och säkert utan att utsätta kvinnor för högre stråldos än nödvändigt.

- Med den nya modellen av Sectra MicroDose Mammography har vi nu ett produkterbjudande som omfattar lösningar anpassade för både klinisk mammografi och screeningverksamhet med stora undersökningsvolymer, säger Jesper Söderqvist, VD för Sectras mammografiverksamhet.

Unik detektorteknologi möjliggör marknadens lägsta stråldos
Allt fler aktörer inom medicinteknik pekar på fotonräkning som framtidens teknik. Sectra MicroDose Mammography bygger på en unik patenterad detektorteknologi baserad på fotonräkning, vilket gör det möjligt att kombinera den revolutionerande låga dosen med den mycket höga bildkvalité som krävs inom mammografi. Idag är Sectra det enda företaget på marknaden som erbjuder mammografisystem baserade på fotonräkning.