Ökad omsättning och förbättrad rörelsemarginal

- Den ökade omsättningen beror framförallt på att några stora och fleråriga projekt, som Sectra tidigare erhållit på den medicinska sidan, nu börjar generera intäkter, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB. Den förbättrade omsättningen gör i sin tur att rörelseresultatet påverkas positivt.

Nettoomsättningen för affärsområdet Medicinska system ökar med 14,3 procent till 174,3 MSEK (152,6) under kvartalet. Rörelseresultatet för affärsområdet ökar till 4,5 MSEK (0,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 2,6 procent (0,2).

Nettoomsättningen för affärsområdet Avlyssningssäkra kommunikationssystem uppgår till 17,2 MSEK (21,3). Rörelseresultatet uppgår till 3,0 MSEK (3,7) under kvartalet, vilket motsvarar en fortsatt rörelsemarginal på 17,5 procent (17,4) .

– Vi fortsätter att expandera internationellt och koncernens omsättning på marknader utanför Sverige står nu för 74,7 procent (68,0) av nettoomsättningen under kvartalet. Detta gör samtidigt att koncernens resultat efter finansnetto påverkas negativt med -4,5MSEK för kvartalet i form av valutakursförändringar, eftersom försäljningen på de internationella marknaderna främst sker i USD och EUR och den svenska kronan har förstärkts, säger Jan-Olof Brüer.

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Presentation av delårsrapporten

Sectras koncernchef presenterar rapporten för analytiker och media på Operaterrassen i Stockholm idag den 14 september kl 12.00.

Det finns möjlighet att ta del av presentationen Live via Internet. Länk kommer att finnas på www.sectra.se cirka 5 minuter före presentationens början.