Prinsessan Christina inviger Sectras röntgensystem på Södersjukhuset

Prinsessan Christina inviger Sectras röntgensystem på Södersjukhuset Idag kl 13.00 invigs nya BildDiagnostiskt Centrum (BDC®) vid Södersjukhuset i Stockholm. BDC är en helt film- och pappersfri röntgenavdelning och Sectra har varit totalentreprenör för detta mycket omfattande digitaliseringsprojektet. Prinsessan Christina Fru Magnusson kommer att förrätta den högtidliga invigningen av BDC® som nu varit i digital drift i en dryg månad med hjälp av Sectras system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder; PACS (Picture Archiving and Communication System) och system för hantering av administrativ patientinformation; RIS (Radiology Information System). Sectra fick i april 2000 förtroendet att vara totalentreprenör för hela digitaliseringen av BDC, ett ansvar som omfattar såväl leverans och integrering av röntgenutrustning som integration med sjukhusets befintliga IT-stödsystem samt projektledning och utbildning av berörd personal. -Vi valde att anlita Sectra som totalentreprenör då de i tidigare, liknande projekt uppvisat stor kompetens inom projektledning och förståelse för röntgenverksamhet och de problem vi behöver lösa, säger Sören Orehag, projektledare för BDC på Södersjukhuset. Varje år genomförs ungefär 120 000 röntgenundersökningar vid BDC, och med helt digitaliserad verksamhet förväntas såväl effektiviteten som kvaliteten på avdelningen öka väsentligt. - Trots att systemet var helt nytt för de flesta anställda var vi uppe i normal produktion redan andra dagen efter digitaliseringen, säger Lena Cavallin, klinikchef på BDC. - Det har varit en stor utmaning för oss på Sectra att leda ett så här omfattande projekt. Vi har lyckats tack vare att Sectras system för digital röntgen har en flexibel och modulär design. Det har gjort det möjligt för oss att skräddarsy en lösning helt anpassad efter BDC:s speciella behov och önskemål, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectra Imtec AB. Torbjörn Kronander, VD för Sectra Imtec, kommer att finnas på plats på Södersjunhuset för ytterligare kommentarer i samband med invigningen av BDC. Om Sectra Imtec Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Ett flertal svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Med hjälp av Sectras system arbetar många sjukhus idag helt utan röntgenfilm. Några exempel är Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, Sunderbyns sjukhus i Norrbotten, Tönsbergs sjukhus i Norge samt samtliga sjukhus i Örebro län. Sectra har också erhållit stora PACS-beställningar från bl a Södersjukhuset, landstingen i Värmland och Östergötland samt ett flertal större sjukhus i USA och Tyskland. [REMOVED För ytterligare information kontakta: GRAPHICS] Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Från kl 15:00 kan ni ladda ner bilder från invigningsceremonin på vår hemsida: http://www.sectra.se. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 250. Omsättningen uppgick helåret 01/02 till 426 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00130/wkr0002.pdf