Saab Dynamics väljer Sectra Tiger

Första order på civil avlyssningssäker GSM-telefon: Saab Dynamics väljer Sectra Tiger Sectra har tecknat avtal med Saab Dynamics avseende användande av Sectras avlyssningssäkra GSM-telefon Tiger. Därmed har Sectra fått den första beställningen på den civila marknaden. Sectra Tiger för civila användare lanserades på Telecom '99 i Genève i oktober och vänder sig till internationella företag och organisationer samt myndigheter som polis och tull. Saab Dynamics utvecklar och producerar högteknologiska försvarsprodukter, bland annat militära robotsystem och optroniska siktes- och spaningssystem. Nu blir företaget det första civila som kommer att använda Sectra Tiger. - För en försvarsindustri som Saab Dynamics är möjligheter till avlyssningssäker kommunikation mellan nyckelpersoner en betydande fördel som kan effektivisera vår verksamhet, säger Anders Andersson, VD på Saab Dynamics. - Avtalet innebär ett första viktigt steg in på den civila marknaden, säger Sectra Communications vice VD, Per Unell. Saab Dynamics är ett mycket säkerhetsmedvetet företag med högt ställda krav. Sectra Tiger har ursprungligen tagits fram för militära ändamål. Svenska försvaret har hittills köpt 600 telefoner och i september i år erhölls första exportordern från norska försvaret. Sectra Tiger är den första GSM-telefonen i världen som uppfyller marknadens högsta krav på säker kommunikation. Telefonen garanterar säker kommunikation hela vägen från sändare till mottagare vid tal- och dataöverföring samt SMS-tjänster. Detta gäller från kontoret, hemmet och bilen. Telefonen utnyttjar befintliga GSM-nät och kan användas oavsett operatör eller mellanliggande nät. I Sectra Tiger är krypto och GSM- teknologi integrerade, vilket gör den användarvänlig. Telefonen har samma storlek som dagens moderna mobiltelefon och är lika flexibel, funktionell och tillgänglig. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se där ni också hittar bild på Sectra Tiger. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 140. Omsättningen uppgår till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/09/19991209BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/09/19991209BIT00220/bit0002.pdf