Sectra blir delägare i bolag som utvecklar digitala röntgensensorer

Sectra blir delägare i bolag som utvecklar digitala röntgensensorer IT- och medicinteknikföretaget Sectra har gått in som delägare i det nybildade bolaget Mamea Imaging AB. Bolaget utvecklar en helt ny typ av digitala röntgensensorer, som gör det möjligt att kombinera mycket hög bildkvalitet med minimal stråldos för patienten. Sensorerna kommer bland annat att kunna användas för mammografi. Sectra blir exklusiv säljkanal för Mameas produkter vilket ger företaget tillgång till hela världsmarknaden. En forskargrupp vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm har tagit fram den nya tekniken som gör det möjligt att utveckla röntgensensorer direkt på kisel. Sensorerna ger en mycket hög bildkvalitet vid väsentligt lägre strålningsdos än tidigare kända sensorer. Sensorn har även förutsättningar att bli mycket kostnadseffektiv i produktionsledet. - Vi går in som delägare då det är en mycket intressant teknik och det finns en stor marknadspotential för kostnadseffektiva röntgensensorer med låga stråldoser, framförallt inom mammografi. Vi ser denna investering som ett långsiktigt forskningsprojekt, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectra Imtec AB. Det är dock viktigt att framhålla att det, som i alla forskningsprojekt, finns risk i projektet. Men om vi inte stöter på oväntade svårigheter så har vi en mycket intressant marknad framför oss. - Med den nya tekniken registrerar vi i princip varje enskild röntgenfoton och får på detta sätt ut mer information än man får med film eller den sensorteknik som är känd idag, säger Tekn Dr Mats Danielsson, Docent i partikelfysik vid Kungliga Tekniska Högskolan och VD för Mamea Imaging AB. Tekniken har sin grund i forskning inom partikelfysik vid CERN i Genève, men har vidareutvecklats i Sverige. Sensorn fungerar idag och är verifierad i laboratoriemiljö där man har tagit ett stort antal röntgenbilder. Den håller för närvarande på att produktifieras. Teknologin är skyddad på alla stora marknader i form av ett flertal patentansökningar. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27, to-kro@sectra.se eller Jan-Olof Brüer, VD Sectra AB, 013 - 23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom telekom och medicinsk teknik. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectras verksamhet inom medicinska bildhanteringssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB. Sectra Imtec AB är idag ett av världens ledande företag inom sin nisch digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 160. Omsättningen uppgick helåret 98/99 till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00230/bit0002.pdf