Sectra breddar utbudet av kliniska tredjepartsapplikationer

Det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett avtal med det amerikanska företaget Vital Images. Avtalet innebär att Sectra kan integrera Vital Images mjukvara, Vitrea®, i Sectras system för hantering av digitala röntgenbilder (PACS).

Sectra PACS bygger på en öppen arkitektur som underlättar integration av andra leverantörers kliniska specialapplikationer. Sectras kunder får därmed tillgång till bred funktionalitet, relevant för det egna medicinska expertområdet.

Genom avtalet kan Sectras kunder utnyttja Vital Images kliniska applikationer, såsom virtuell kolonoskopi, kärlanalys och specialfunktioner för hjärtbilder.
Verktygen kommer att vara helt integrerade i Sectra PACS och därmed lätt åtkomliga direkt från radiologens arbetsstation för granskning av röntgenbilder.

- Efterfrågan på avancerade kliniska verktyg ökar, säger Anders Brodin, marknadschef på Sectras produktdivision för radiologisk IT. Genom att erbjuda Vitals applikationer direkt tillgängliga i radiologens PACS-arbetsstation kan vi möta denna efterfrågan och därmed öka nyttan för våra kunder. Vårt produkterbjudande blir starkare och mer komplett, avslutar han.