Sectra erhåller beställning på nytt flygkommunikationssystem

Sectra erhåller beställning på nytt flygkommunikationssystem Sectra Wireless Technologies AB har i samarbete med C.N.S. Systems AB fått beställningar från det svenska Luftfartsverket på nästa generations flyg- kommunikationssystem. Luftfartsverket kommer med denna utrustning att kunna erbjuda höjd trafikkapacitet i luftrummet. Företagen skall tillsammans utveckla och leverera transpondrar till ett sammanlagt ordervärde av ca 20 Mkr. Transpondrarna utgör grundstommen i det nya flygkommunikationssystemet som baseras på den nya världsstandarden för internationell flygtrafik, VDL Mode 4, som väntas antas av ICAO, FNs internationella organ för civil luftfart. Svenska Luftfartsverket har haft en ledande roll i standardiseringsarbetet som genomförts i samarbete mellan internationella luftfartsmyndigheter. Det är första gången europeiska myndigheter lyckats med att få en standard godkänd inom civilflygområdet. - Detta genombrott möjliggör för svensk och europeisk industri att tillsammans med luftfartsmyndigheter i Europa erbjuda flygbolagen en möjlighet att komma till rätta med bl a de stora förseningar som civilflyget så ofta drabbas av, säger Bo Redeborn, chef stab Flygtrafiktjänst vid Luftfartsverket. - Vi blir bland de första i världen med att leverera transpondrar enligt den nya standarden. Detta är en strategiskt viktig order som ger oss en ny och mycket gynnsam position på den stora framtida marknaden för transpondersystem för flygkommunikation, säger Dick Ollas, VD för Sectra Wireless Technologies AB. ICAO står för International Civil Aviation Organization Transponder automatiska radiomottagare och -sändare VDL Mode 4 baseras på den svenske uppfinnaren Håkan Lans patent och väntas bli världsstandard inom ICAO. Luftfartsverket är den svenska luftfartsmyndigheten. Verket driver 14 statliga flygplatser och ansvarar för civila trafiken på fem militära flygplatser samt svarar för flygtrafikledningen i Sverige. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Sectra Wireless Technologies AB, VD Dick Ollas, tel 013 - 23 52 24, do@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom trådlösa informationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Wireless Technologies AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Universitet. Verksamhet bedrivs i fyra länder och antalet medarbetare är 165. Omsättningen uppgår till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00420/bit0002.pdf