Pressrelease 5 Juli 1999 Sectra erhåller stororder på 17 Mkr för digital radiologi i Gästrikland och Hälsingland. Sectra Imtec AB har tecknat ett kontrakt med Gävleborgs läns landsting för fortsatt digitalisering av radiologin i landstinget. Ordern omfattar system, sk PACS (Picture Archiving and Communication System), för hantering av digitala röntgenbilder och remisser vid röntgenavdelningarna i Bollnäs, Söderhamn, Hudiksvall, Ljusdal, Sandviken och Gävle och är en utbyggnad av befintligt system som tidigare levererats av Sectra. I Bollnäs och Hudiksvall kommer filmen helt att ersättas av digital teknik. "Vi har sedan hösten 1997 använt Sectra's system på röntgenavdelningen i Ljusdal, en satellitavdelning till Hudiksvalls röntgenavdelning, och har sedan dess arbetat helt utan röntgenfilm, säger Dr Anders Persson, chefsöverläkare vid röntgenavdelningarna i Hälsingland. Mellan Bollnäs och Söderhamn har vi sedan tidigare en teleradiologisk förbindelse framförallt avsedd för överföring av bilder från Söderhamn till Bollnäs. I Ljusdal har vi filmfri radiologi sedan ett par år. Besparingseffekterna har visat sig vara påtagliga vilket gör att det nu är naturligt att gå vidare med nästa steg. Genom ett landstingstäckande ATM-nätverk förbinds avdelningarna, resurser kan samutnyttjas och gränserna suddas ut. Totalt sett ger tekniken en effektivare informationshantering vilket leder till lägre kostnader för landstinget och bättre vård för patienterna. " Samtliga delar av systemet beräknas vara i drift våren år 2000 och ger då en sammanhållen virtuell röntgenavdelning över alla de sex vårdinrättningarna. T.ex. ger den nya tekniken möjlighet till omedelbar hjälp från erfaren radiolog även i glesbygdskliniker, samtidigt som kostnaden blir lägre än med tidigare filmbaserad hantering. Sectra har genomfört liknande projekt vid ett flertal svenska och utländska sjukhus. T.ex. är Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, samtliga sjukhus i Örebro län, Riverside Medical Centre strax utanför Los Angeles (f ö ett av USAs största filmfria sjukhus), Carolus den Bosch i Holland och Klinikum Deggendorf i Tyskland några exempel på sjukhus inom vårdteknikens framkant som med hjälp av Sectra´s system idag arbetar helt utan röntgenfilm. För ytterligare information kontakta: Sectra Imtec AB, Torbjörn Kronander VD, 013-23 52 27, tk@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectra´s verksamhet Sectra AB är ett IT-företag som vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Tekniska Högskola. Bolaget har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom de expansiva områdena medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra arbetar tillsammans med kunderna i respektive marknad för att utveckla kommersiellt starka produkter med hög teknisk kvalitet och stor användarvänlighet. Sectra är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 3 mars 1999. Sectra´s medicinska bildverksamhet bedrivs i Sectra Imtec AB som är ett helägt dotterbolag till Sectra. Kunderna finns över hela världen och Sectra Imtec har idag dotterbolag i Norge, Finland, Tyskland och USA. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/07/05/19990705BIT00230/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/07/05/19990705BIT00230/bit0002.doc