Sectra får amerikansk order på CitySurfer

Sectra får amerikansk order på CitySurfer Sectra har fått en order på sin nya produkt för mobila informationstjänster, CitySurfer, från CUE Corporation i Kalifornien som är världens största nätoperatör för överföring av data via FM-bandet. Detta öppnar en ny marknad för Sectra, då CUE Corporation når 95 % av befolkningen i USA och Kanada. Ordervärdet uppgår till minst 56 Mkr. CitySurfer är en avancerad mobil informationsterminal i fickformat, med vilken användaren enkelt kan ta emot valda webbsidor med exempelvis börs- kurser, trafikmeddelanden, nyheter, väder och sportresultat inom loppet av en sekund. Webbsidorna sänds ut nationellt via mobila datakanaler på FM- radionäten. - CitySurfer är en viktig komponent i vår strategi för trådlösa informationssystem, säger Gordon Kaiser koncernchef för CUE Corporation. CitySurfers högupplösande display kommer att avsevärt förbättra våra trafik- och karttjänster. - Vi har tecknat ett avtal med CUE Corporation som löper i tre år. Detta innebär att en ny potentiellt mycket stor marknad öppnas för oss, säger Dick Ollas, VD för Sectra Wireless Technologies AB. Efterfrågan på mobila informationstjänster ökar och med CitySurfer erbjuds marknaden ett konkurrenskraftigt alternativ till WAP. Sectra demonstrerar CitySurfer på Networks Telecom, Stockholmsmässan den 20-22 september. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Dick Ollas, VD Sectra Wireless Technologies AB, tel 013-23 52 24, do@sectra.se Bild på CitySurfer finns att hämta på vår hemsida www.sectra.se/wireless Välkommen att besöka oss vid vår monter C15:18 på Networks Telecom-mässan i Stockholm den 20-22 september. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom trådlösa informationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Wireless Technologies AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är ca 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/14/20000914BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/14/20000914BIT00390/bit0002.pdf