Sectra får beställning på bredbandskrypto från svenska försvaret

Sectra får beställning på bredbandskrypto från svenska försvaret IT- och telekomföretaget Sectra i Linköping har fått en beställning från Försvarets Materielverk på utrustning för avlyssningssäker bredbands- kommunikation. Ordervärdet är drygt 11,6 Mkr och omfattar nybeställning och uppgradering av linjekrypton. Försvaret använder idag Sectras bredbandskrypto FKK 520 för att avlyssningsskydda tele- och datakommunikation i hela sitt stamnät. Den aktuella ordern på 11,6 miljoner kronor omfattar både nybeställning av FKK 520 och uppgradering av en den tidigare smalbandiga versionen FKK 510. - FMV är en mycket kompetent och krävande kund, säger Per Unell, vd på Sectra Communications AB. Genom det förtroende Sectra har erhållit från FMV genom åren så har vi byggt upp en unik kompetens inom professionell IT-säkerhet, allt från konstruktion av enstaka komponenter och moduler till uppbyggnad och integrering av hela system. Sectras flerkanalskrypto FKK 520 krypterar data, tal och video i hastigheter upp till 155 mbit per sekund, vilket är betydligt snabbare än andra produkter på marknaden. Leveransen till FMV kommer att ske under andra halvåret 2000. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Sectra Communications AB, VD Per Unell, tel 013-23 52 49, pu@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 165. Omsättningen uppgår till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00150/bit0002.pdf

Om oss

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2018/2019 till 1413 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök https://sectra.com/.