Sectra först med EU-godkänt talkrypto för mobil kommunikation

Europeiska unionens råd, EU-rådet, har godkänt Sectras kryptoprodukt Tiger XS för utbyte av EU-klassificerad information. Tiger XS har godkänts för kommunikation upp till den höga säkerhetsnivån SECRET UE.

– EU-godkännandet är viktigt i vår satsning på den europeiska myndighetsmarknaden, säger Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef på Sectra. Vi är först ut att få ett formellt EU-godkännade för den här typen av kryptoprodukt, vilket ger oss en förstärkt position för införsäljning av Tiger XS till EU som organisation och till EUs medlemsländer.

Kryptoprodukter som används för överföring av säkerhetsklassificerad information inom EU måste vara säkerhetsgodkända. Innan en produkt godkänns genomgår den en omfattande teknisk utvärdering i två medlemsländer. Tiger XS har granskats och utvärderats av säkerhetsmyndigheterna i Nederländerna och Tyskland. Beslutet att godkänna kryptoprodukten för kommunikation av EU-klassificerad information har därefter tagits av EU-rådet, EU-gemenskapens beslutsfattande och lagstiftande organ.

Tiger XS - säker EU-kommunikation
Tiger XS, Sectras senaste generation Tigerprodukter, är ett personligt talkrypto som skyddar mobil- och fast telekommunikation. Produkten används av myndighets- och försvarskunder och har godkänts av EU samt flera nationella säkerhets- och ackrediteringsinstanser i Europa.