Sectra fortsätter sin expansion i Mellanöstern

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett distributionsavtal med Emitac Healthcare, en ledande distributör inom medicinteknik i Förenade Arabemiraten och Qatar.

Avtalet med Emitac är en fortsättning på Sectras Mellanösternsatsning, vilken nyligen annonserades i samband med inträdet i Saudi Arabien. Emitac Healthcare representerar flera internationellt välkända företag inom såväl medicinsk utrustning som IT-system. Avtalet gäller försäljning av Sectras samtliga produkter inom medicinska system.

Förenade Arabemiraten och Qatar har tillsammans cirka 6 miljoner invånare och modernisering av sjukvården är i full gång.

- Genom avtalet får vi en stark position på dessa snabbt växande marknader vilka utgör navet i Mellanöstern, säger Brian Selman, Vice President, International Operations på Sectra. Emitac är en väletablerad distributör och deras verksamhet har högt renommé inom såväl IT som det medicintekniska området.

- Vi har en snabbt växande sjukvårdsmarknad och med denna följer en ökad efterfrågan på effektiva IT-lösningar och digitala mammografisystem, säger Raghavan Srinavasan, VD för Emitac Healthcare Group. Tillsammans med Sectra kommer vi att erbjuda våra kunder internationellt välbeprövade produkter som ökar effektiviteten i deras verksamhet.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27

Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Emitac Healthcare

Emitac Healthcare är en ledande leverantör av produkter, lösningar och tjänster inom informations- och kommunikationsteknologi samt medicinteknik i Mellanöstern.

Om Sectras medicinska system

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1000 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 50 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Våra pressreleaser, bilder och produktinformation hittar du på www.sectra.com /medical/ pressroom. Besök även gärna vårt sociala nyhetsrum på newsroom.sectra.com

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.