Sectra har fått order från Södersjukhuset på 132 Mkr

Sectra har fått order från Södersjukhuset på 132 Mkr Sectra blir huvudleverantör av IT-system, tjänster och bildgenererande utrustning till Södersjukhuset i Stockholm. Ordern omfattar ett totalåtagande för leverans av utrustning och tjänster för diagnostik till sjukhusets nya Bild Diagnostiska Centrum (BDC) och till sjukhusannexen i Nacka, Handen och Nynäshamn. Ordervärdet är 132 Mkr. Sectras åtagande omfattar såväl röntgenutrustning som Sectras system för digital hantering av röntgeninformation (RIS = Radiology Information System) och röntgenbilder (PACS =Picture Archiving and Communication System). Sectra har underkontrakterat Siemens Elema för leverans av den bildgenerande utrustningen med undantag för ultraljudsutrustningen som kommer att leveras av Acuson. Den nya utrustningen ger bl a möjlighet till kortare väntetider för patienterna och att personalen får en enklare och effektivare hantering av röntgenbilder. Ur miljösynpunkt är det positivt att användningen av film och kemikalier minskar. - Den nya avdelningen är helt finansierad av egna medel, dvs varje krona som investeras i ny teknologi ska återbetalas genom mer rationell hantering av patienter och information. Vi har under ett halvårs tid gjort noggranna utvärderingar av de inkomna offerterna för att finna bästa lösningen inom vår budgetram. Att valet föll på Sectra kommer sig av att de har påvisat den bästa tekniska lösningen och att Sectra i ett flertal tidigare stora projekt visat att man har produkter, kompetens och kapacitet för ett så pass krävande uppdrag som detta, säger Södersjukhusets projektledare Sören Orehag. - Södersjukhuset är kanske Sveriges hårdast belastade akutsjukhus med bl a många äldre patienter som kräver mycket hjälp av sjukvårdspersonal, när de kommer in för en röntgenundersökning. Då krävs det att utrustning och hjälpmedel, som röntgenutrustning och IT-system, sköter så mycket som möjligt per automatik. Vi är mycket glada för det fina förtroende som Södersjukhuset har visat oss med den här ordern, säger Torbjörn Kronander, vd Sectra Imtec AB. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013-23 52 27, to-kro@sectra.se Sören Orehag, projektledare, Södersjukhuset, 08-616 33 04, 070-484 59 28 Välkommen till vår hemsida:http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectras verksamhet inom medicinska bildhanteringssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB. Sectra Imtec AB är idag ett av världens ledande företag inom sin nisch digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 165. Omsättningen uppgick helåret 98/99 till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/20/20000420BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/20/20000420BIT00090/bit0002.pdf