Sectra inleder samarbete med SIX: SIX lanserar ny mobil finanstjänst med hjälp av Sectras CitySurfer Sectra och SIX, Nordens ledande leverantör av finansiell information, har inlett ett samarbete kring en ny mobil finanstjänst baserad på Sectras CitySurfer. Med den nya tjänsten döpt till SIX Pocket, erbjuds finans- och aktiemarknadens aktörer realtidsuppdatering av börskurser och finansnyheter. SIX Pocket är marknadens enklaste och snabbaste mobila tjänst för finansiell information. I tjänsten ingår bl.a. börskurser, räntor, valutor och finansnyheter från nyhetsbyrån Direkt. Plattformen för tjänsten är Sectras mobila informationsmottagare CitySurfer. Det är en handterminal i fickformat som tar emot information i realtid. Utsändningen av information sker via radionätet och täcker geografiskt hela Sverige. - SIX pocket kommer att bli ett ovärderligt verktyg för marknadens aktörer då den blir det snabbaste och mest pålitliga sättet att hålla kontakten med marknaden var man än befinner sig i Sverige, säger Ulrika Forsström, Marknadskoordinator och produktchef Mobile Services på SIX AB. Kombinationen av sekundsnabba nyheter och kursinformation paketerat i en smidig och användarvänlig handterminal är en nyhet på marknaden, avslutar Ulrika Forsström. - Tillsammans med Nordens ledande leverantör av finansiell information inför vi nu en ny kanal för realtidsinformation som varje marknadsaktör kan bära med sig, säger Dick Ollas VD på Sectra Wireless Technologies AB. Vårt samarbete med SIX blir en viktig referens för liknande samarbeten kring mobila finanstjänster i andra länder. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Dick Ollas, VD Sectra Wireless Technologies AB, 013-23 52 24 , do@sectra.se Johan Lundgren, VD SIX AB, 08-736 51 27, johan.lundgren@six.se Ulrika Forsström, Marknadskoordinator and Produktchef Mobile Services SIX AB, 08-736 55 39, ulrika.forsstrom@six.se Välkommen till Sectras hemsida http://www.sectra.se och SIX hemsida http://www.six.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom trådlösa informationssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Wireless Technologies AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 195. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stock holmsbörsens O-lista. Six verksamhet SIX är Sveriges största leverantör av aktierelaterad information i realtid med stor kunskap om och erfarenhet av kapitalmarknaden. Företaget levererar även nyheter från bland andra Nyhetsbyrån Direkt, Dow Jones, AFX News samt ränte- och valutakurser, råvaruinformation och unik historik om finansiella data från de nordiska marknaderna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00460/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00460/bit0003.pdf