Sectra inleder samarbete med Torex, europeisk leverantör av medicinsk IT

Sectra inleder samarbete med Torex, europeisk leverantör av medicinsk IT IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett distributionsavtal med engelska Torex Health, som är en av Europas ledande leverantörer av medicinska IT-system. Torex har ett ökat fokus på kliniska system och är marknadsledande på informationssystem till sjukvården i England. Samarbetet innebär att Sectras system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder (PACS) kommer att integreras med Torex administrativa system för patientinformation (RIS och HIS). Detta innebär att röntgenbilder kommer att vara helt integrerade med det elektroniska patientregister som Torex erbjuder sina brittiska kunder. Integrationen av Sectra PACS och Torex mjukvara med det elektroniska patientregistret breddar tillgången till kliniska diagnoser för användarna. Genom samarbetet kommer Torex att sälja och installera Sectras system som en del av sitt totala erbjudande på den brittiska och irländska marknaden. - Med det här samarbetet möjliggör vi integrerad digital bildhantering i storskaliga IT-lösningar för sjukvården. Det finns en stor efterfrågan från sjukhusen på totalintegrering av IT-system, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectra Imtec AB. Genom att samarbeta med Torex kan vi komplettera våra existerande partnerskap inom radiologi med ett nytt viktigt segment, IT-leverantörer till sjukhus. Detta ger en banbrytande integrationslösning för sjukvårdsinfrastrukturen på den brittiska hälsovårdsmarknaden. - Sectras digitala röntgensystem är ett bra komplement till våra egna marknadsledande produkter, säger Steve Garrington, VD för Thorex Europeiska hälsodivision. Sectra har vid flera tillfällen erhållit högsta ranking för sina medicinska produkter i kundundersökningar och expertutvärderingar. Genom vårt samarbete kan vi erbjuda våra kunder en av marknadens bästa PACS-lösningar. Om Torex Torex är en av Europas största leverantörer av medicinsk IT, med en installerad bas i Storbrittanien, Tyskland och andra europeiska länder. Om Sectra Imtec Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 300 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 15 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Några exempel på kunder är Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, Södersjukhuset i Stockholm, Sunderbyns sjukhus i Norrbotten, Tönsbergs sjukhus i Norge samt samtliga sjukhus i Örebro län. Sectra har också erhållit stora PACS beställningar från bland annat Östfolds fylke i Norge och Helseregion MidtNorge, ett av världens största helhetslösningar för digital radiologi, samt ett flertal större sjukhus i USA och Tyskland. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, Koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sju länder och antalet medarbetare är 260. Omsättningen uppgick helåret 2001/02 till 426 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/13/20021213BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/13/20021213BIT00130/wkr0002.pdf