Sectra intensifierar satsningen i Microdose Mammography samt undersöker förutsättningarna för finansiering genom nyemission Sectra avser att intensifiera satsningarna inom mammografiområdet. Genom att avsätta betydande resurser för marknadsinvesteringar kan Sectra snabbare etablera sig som en ledande aktör inom mammografiscreening med det unika mammografisystemet Sectra Microdose Mammography. För att finansiera satsningarna överväger Sectra att genomföra en riktad nyemission med stöd av det bemyndigande som beslutades vid den ordinarie bolagsstämman i juni 2003. Sectra har uppdragit åt Hagströmer & Qviberg att undersöka de marknadsmässiga förutsättningarna härför. En eventuell emission skall även leda till ett breddat institutionellt ägande och en ökad likviditet för Sectras aktie. Företagets ägarbild har idag en dominans av grundare och medarbetare som äger cirka 60 procent av kapitalet. Det institutionella ägandet i Sectra är cirka 20 procent. Sectra Microdose Mammography Sectra Microdose Mammography är ett digitalt mammografisystem som bygger på en ny detektorteknik. Denna teknik gör det möjligt att kombinera mycket hög bildkvalitet med väsentligt lägre stråldoser. De huvudsakliga fördelarna med Sectra Microdose Mammography är att stråldosen kan sänkas med 80 procent jämfört med filmbaserade system samt en unik produktivitet med undersökning av upp till 70 patienter per dag. Systemet har utvecklats tillsammans med det delägda bolaget Mamea Imaging AB och skyddas av ett flertal patent. Helsingborgs Lasarett är första kund att använda Sectra MicroDose Mammography i klinisk drift. Systemet installerades i september 2003 och mer än 5 000 kvinnor har sedan dess genomgått undersökning med det nya systemet. De framgångsrika resultaten från användningen vid Helsingborgs Lasarett är en viktig bekräftelse på att systemet fungerar. Om mammografimarknaden Mammografiundersökningar är den näst vanligaste av världens röntgenundersökningar. Totalmarknaden för mammografi uppskattas till 30 000 konventionella system, varav 4 500 system bedöms bytas ut per år. En stor del av de nya systemen kommer att vara digitala, vilket skapar en betydande potential för Sectra. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB Tel 013-23 52 09, Email job@sectra.se Torbjörn Gunnarsson, Head of Equity Capital Markets Hagströmer & Qviberg Tel 08-696 17 18, Email torbjorn.gunnarsson@hagqvi.com Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectras huvudkontor ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 300. Omsättningen uppgick helåret 2002/03 till 503 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/06/20040406BIT20120/wkr0006.pdf Pressmeddelande pdf-dokument